De nya öppna radarenheterna i xHD3-serien är Garmins första magnetronradars som ger skanningsmedelvärde, förbättrad bearbetning av objektstorlek och förbättrade ekospår

Garmin lanserar öppna radarenheter i GMR xHD3-serien

Garmin lanserar idag öppna radarenheter i GMR™ xHD3-serien. De kombinerar högupplösta bilder med den senaste plattformsteknologin för att kunna erbjuda trygghet, tydlighet och prestanda för både båtförare och fiskare.

Garmins nya magnetron-radar, xHD3-serien, levererar ett skanningsmedelvärde som hjälper till att filtrera bort sjöekon och störningar för att förbättra detekteringen och visningen av verkliga ekon. Vid bearbetning av målstorlek används pulsexpansion för att hjälpa till att optimera objektformer på skärmen för en bättre tolkning på alla skalor och sanna ekospår visar ett historiskt “spår” av båtar ute på vattnet och tar bort relativ rörelsepåverkan för att snabbt kunna identifiera rörliga mål och potentiella kollissionshot.

“Vi är glada över att kunna bygga vidare på den grund vi redan har med våra tidigare öppna radarsystem och även tillföra fler premiumfunktioner som kommer att tilltala alla slags båtförare. Oavsett om du är ute i flera dagar, fiskar ute på havet eller bara ger dig ut en sväng över dagen kan Garmins nya öppna radarenheter i xHD3-serien se både långt bort och brett för att hjälpa dig att få en otroligt tydlig bild över vad som finns där ute, maximera din situationsberedskap och ge dig trygghet.” –Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin

Havet kallar

Nya GMR xHD3-serien finns tillgänglig med en kraft på 4, 12 eller 25kW och har en kommersiell vindklassning1 på 100 knop. De högpresterande radarantennerna på 4 eller 6 fot erbjuder nu en helt ny nivå av trygghet, tydlighet och prestanda både för dig som fiskar eller är ute och åker båt. Dessa radar har en rotationshastighet på 24 och 48 rpm för snabb uppdatering och en maximal räckvidd på mellan 20 meter upp till 72 nautiska mil (4kW-modelller) eller 96 nautiska mil (12 och 25kW-modeller).

Du som är fiskeentusiast kommer att uppskatta funktionen automatisk fågelförstärkning och en förinställd fågellägesfunktion som hjälper till att lokalisera flockar av fåglar vid vattenytan, vilket ofta är en indikation på var fisken kan vara. Radarenheterna är dessutom både tysta och pålitliga.

Navigera tryggt och säkert

Natt eller dag, dimmigt eller klart. Oavsett kan du tryggt ge dig ut på vattnet med dual-range med överlagring i GMR xHD3-serien som gör det möjligt att med en enda antenn visa bilder bredvid varandra på din kompatibla plotter, både på långt och nära håll. Radar overlay kan också adderas och läggas ovanpå sjökortsvyn för att tydligt se skillnader kring vad som finns på sjökortet och vad radarn ser2. I din kompatibla plotter kan du också ställa in en säkerhetszon och få larm när ett objekt kommer in i zonen.

De öppna radarvingarna i GMR xHD3-serien finns tillgänglig nu till ett rekommenderat cirkapris mellan 70 649 och 133 999 kronor. Läs mer på Garmin.se.

14kW-versionerna kräver utrustning (köps separat och är valfritt) för att få 100-knops vindklassning.

2Kurssensor rekommenderas, köps separat.