Nya sjökortsplotters och kombinationsenheter i storlekarna 7-, 9- och 12” som förändrar sättet fiskare, båtförare och seglare kan se under vatten

Garmin lanserar sjökortsplottrarna GPSMAP x3 med bättre skärmupplösning och fler premiumfunktioner än någonsin tidigare

Garmin presenterar GPSMAP® 723, GPSMAP 923ochGPSMAP 1223-serien – nästa generations sjökortsplotters och kombinationsenheter i mellanstorlek i en slimmad strömlinjeformad design, förbättrad skärmoptik och ett stort urval funktioner som sömlöst kan integreras in i Garmins marina system. De finns tillgängliga både med och utan ekolod.

“Nya GPSMAP x3-serien bygger vidare på vårt flaggskepp GPSMAP-serien och vi är glada över att kunna utöka funktionaliteten och förbättra utseendet på våra mest mångsidiga sjökortsplotters i hela produktlinjen” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “Tillsammans med påtagligt förbättrad skärmteknik inkluderar GPSMAP x3-serien modeller som erbjuder nästan dubbelt så hög processorkraft som enheter från tidigare generationer2 så att du ska kunna ta del av förbättrad prestanda över hela båtens nätverk.”

Snygg och slimmad

GPSMAP x3-serien har en slimmad design med en kant-till-kant-display och är utformad för att passa många olika typer av instrumentbrädor. Den kan monteras på bygel, flushmonteras eller integreras helt plant. För att vara ännu tydligare och kunna avläsas i solljus har GPSMAP 1223 och 923 högupplösta IPS-touchskärmar (in-plane switching) som ger konstanta och rättvisande färger som kan ses från alla betraktningsvinklar, även med polariserade solglasögon. Dessutom finns mer än 50% respektive 60% fler pixlar i skärmen på GPSMAP 923 och 723, jämfört med tidigare modeller. För befintliga Garmin-kunder3 som vill uppgradera till nya GPSMAP x3-serien finns ett retrofit-kit tillgängligt för att göra installationen enkel.

Premium processorkraft

Att GPSMAP x3 erbjuder nästan dubbelt så stor processorkraft som i den tidigare generationen2 är till stor fördel för alla sensorer ombord; ekolod, radar, kameror, video och digital switching och det förbättrar användarupplevelsen i hela nätverket. Dessa system är snabba och responsiva med en 10Hz-mottagare för GNSS (GPS, GLONASS och Galileo) för exakt positionering och följsam fart- och Kurs över grund (KÖG)-data. Den utökade processorkraften ger också Garmins snabbaste sjökortsuppdatering, som är nästan helt utan fördröjningar även i höga farter.

Inbyggt ekolod och ojämförbar sjökortstäckning

Kombinationsenheterna med inbyggt ekolod (xsv-serien) erbjuder inbyggt stöd för 1kW traditionellt CHIRP-ekolod för att ge dig extraordinär målseparation ned till 300 meter (1 000 fot) under båten. Dessa nya kombinationer har inbyggt stöd för Ultra High-Definition SideVü och ClearVü skanningekolod med Garmins nya färgpalett med starka färger i hög kontrast, som gör det enklare att särskilja fisk och strukturer. Xsv-modellerna har också fullt stöd för produktlinjen Garmin Panoptix all-seeing ekolod, inklusive revolutionerande Panoptix LiveScope ett live skanningekolod i realtid. Givare köps separat.

Navigera med självförtroende då du använder Garmins exklusiva sjökort BlueChart® g3 och BlueChart g3 Vision med integrerade data från Navionics® och Auto Guidance4 teknologi. Med Garmins sjökort får du oöverträffad detaljrikedom och förmånen att kunna ta del av sammansatt data både från Garmin och Navionics som innehåller hjälp att navigera, se djupkonturer, information om tidvatten och strömmar och även detaljerad information om hamnar och marinor. Välj BlueChart g3 Visionför att få den mest detaljerade datan, inklusive flygfoton, satellitbilder och 3D-vyer över och under vattnet.

Sömlös uppkoppling och integrering

Som alla andra GPSMAP-enheter har den kraftfulla GPSMAP x3-serien full nätverkskapacitet för Garmins marina nätverk och stöd för NMEA® 2000, vilket gör det enkelt att bygga upp en anpassad elektronisk lösning som passar din båt, inklusive ekolod, radar, autopilot, instrument, kameror och ännu mer. J1939 och NMEA 2000®motoranslutning ger enkel integration med motorer, inklusive utvalda Yamaha-motorer, och vår exklusiva OneHelm ™ funktion för anslutningtill kompatibla tredjepartsenheter, såsom EmpirBus ™ digital switching. Integrering via OneHelm förenklar kontroll och anpassning av båtens alla viktigaste system till en centralenhet – din Garmin sjökortsplotter.

Tack vare inbyggt Wi-Fi® är det enkelt att ta del av allt mervärde som finns i den kostnadsfria allt-i-ett-appen Garmin ActiveCaptain® där du kan få åtkomst till funktionen OneChart, Quickdraw, information i ActiveCaptain Community och mycket mer. ActiveCaptain ger också smartaviseringar5 direkt i din plotter, trådlösa mjukvaruuppdateringar, möjlighet att planera även då du inte befinner dig på båten och mycket, mycket mer. Du kan också koppla ihop andra kompatibla Garmin-enheter såsom Garmins marina smartwatch quatix®, gWind Wireless 2-givare, GNX Wind marininstrument och trådlösa fjärrkontroller med GPSMAP x3-serien via integrerat stöd för ANT i enheterna. Slutligen så kommer seglare att uppskatta de inbyggda SailAssist-funktionerna som ger den information och guidning som krävs för att vinna fördelaktiga lägen.

Nya GPSMAP 723, 923 och 1223-serien kommer att finnas tillgänglig under nästa månad med displayer på 7-, 9- och 12-tum. De modeller som har inbyggt ekolod (xsv-serien) har ett rekommenderat cirkapris från 13 499 till 34 899 kronor och de modeller som ej har inbyggt ekolod har ett rekommenderat cirkapris från 11 199 upp till 32 599 kronor.

2 Endast GPSMAP 9x3 och 7x3-modeller

3 Retrofit-kit är kompatibelt med modeller från tidigare generationer. Besök garmin.com/marine för att se kompatibilitet.

4 Auto Guidance är endast avsett som ett planeringsverktyg och ersätter inte säker navigering

5 Då den är hopparad med din kompatibla smartphone