Moderna taktiska klockfunktioner, ny adaptiv skärm, förbättrad pulsmätning och dimbar grön ficklampa som är nattsynskompatibel.

Garmin lanserar tactix 7 AMOLED Edition: Redo för uppdraget både i dagsljus och mörker

Garmin lanserar idag tactix®7 AMOLED Edition, det senaste tillskottet till tactix 7-serien. Den har en adaptiv AMOLED-display med både traditionella knappar och touchskärm, som är lätt att läsa av. Nya tactix 7 erbjuder dedikerade taktiska funktioner, avancerade funktioner inom träning och prestation, handledsbaserad navigering och lättöverskådliga insikter om din hälsa och välmående. Tack vare den nya nattsynskompatibla ficklampan och den långa batteritiden på 31 dagar är denna taktiska smartwatch redo för dig även under den mörkaste natten.

“Denna anpassningsbara, moderna, taktiska smartwatch är redo att användas i alla omgivningar eller uppdrag. Dess dedikerade funktioner är framtagna för att möta alla de unika situationer som våra tactix-användare kan tänkas hamna i, och framför allt tillgodoser klockan alla deras tänkbara behov på ett heltäckande och effektivt sätt. Du kan förlita dig helt på denna klocka, oavsett vilket uppdrag du ger dig ut på.” Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin.

Nyheter i tactix 7 AMOLED Edition

• Adaptiv display: En färgstark 1,4” skärm som kan läsas i solljus och erbjuder större detaljrikedom. Den kan även dimmas ned då du vill förbli oupptäckt.
  • Nattsynskompatibel ficklampa: Som en vidareutveckling av den vit/gröna ficklampan som är våra kunders favorit i tactix-serien finns det i den senaste utgåvan en dimbar grön ficklampa som kan användas när Night Vision Goggle-läget (NVG) är aktiverat, På så vis bevaras användarens naturliga nattsyn samtidigt som det närmaste området lyses upp.
  • Pulssensor: Förbättrad optisk sensor och specifika algoritmer erbjuder förbättrad prestationsregistrering inom ett stort urval av aktiviteter som gör det enklare att förstå hur kroppen registrerar i specifika områden och på fysiska utmaningar.
  • Läge med rött ljus: Så mycket mer än bara en svart och röd urtavla. Red Shift ändrar hela urtavlans gränssnitt till nyanser av rött för att se bättre i mörker. De ljusa färgerna som drar ihop pupillerna blockeras och på så vis kan störningar i sömncykeln också minimeras.

För action och äventyr

tactix 7 AMOLED Edition är framtagen enligt amerikansk militär standard (MIL-STD-810) gällande värme-, stöt- och vattentålighet. Den är vattenklassad enligt 10 ATM1 och har en lång batteritid på upp till 31 dagar. Förstärkta knappar i metall kombineras med en kolgrå DLC-infattning i titan,ett reptåligt safirglas, fiberförstärkt polymerhölje, en baksida i titan och ett svart taktiskt QuickFit® nylonarmband. Denna smartwatch är robust men har en sofistikerad design och passar lika bra ute i fält som på mer formella tillställningar.

Funktioner ute på fältet

Då du är ute på nattliga expeditioner kommer en inbyggd multi-LED ficklampa i din smartwatch erbjuda ett starkt, stabilt ljus i antingen vitt eller grönt. I NVG-läge kan AMOLED-displayen dimmas så att den kan ses av dig (de som använder enheter med nattoptik är inkluderade) men är i det närmaste osynlig för alla andra.

I känsliga situationer kan du använda funktionen Smygläge, då stängs all trådlös kommunikation av, men tillryggalagd distans och biometrisk data loggas utan att din position registreras. På så vis kan du fortsätta använda din smartwatch och även ladda upp data, utan att avslöja din position.

Om du vill ta del av de förbättrade funktioner som erbjuds av Applied Ballistics® (AB) kan Applied Ballistic-funktionaliteten låsas upp (upplåsningsavgift krävs) via Garmins mobilapp AB Synapse™.

Träning och hälsa

tactix 7 AMOLED Edition är framtagen för att användas varje dag, dygnet runt. Den har alla Garmins avancerade funktioner inom hälsa och wellness, såsom Pulse Ox, handledsbaserad pulsmätning, andning och stressmätning samt hälsoinsikter med funktionerna Body Battery™, Metabolisk ålder, Morgonrapport och Sleep Score med avancerad sömnregistrering2.

Förutom aktivitetsprofiler som jakt, klättring, löpning och styrketräning finns verktyg som hjälper dig att prestera ännu bättre, såsom Uthållighetspoäng och Backpoäng och som hjälper dig att mäta din fysiska utmaning då du utvärderar dina framsteg. Dessutom finns handledsbaserad löpkraft i klockan som hjälper dig att se hur mycket kraft du använder då du springer.

Funktioner för flyg

Navigeringsfunktionen Direct-To finns i denna smartwatch och den är användbar både för civilt flyg och militärflyg. Med denna funktion kan du navigera direkt till en flygplats som finns i databasen eller använda funktionen “Närmast” och aktivera en rutt till en närliggande flygplats. Dessutom kan du som pilot ta del av flygväder, inklusive NEXRAD radar, METARs och TAFs för att se vindar, barometriskt tryck och mer direkt i din smartwatch3.

Under en flygning kan Jumpmaster användas för tre olika typer av hopp: HAHO, HALO, och Static. Ställ in klockan i läget för dubbla positionsformat, den kommer då att samtidigt visa två koordinatsystem, som MGRS och latitud/longitude, på en och samma skärm.

Global navigering

Med stöd för multi-band GPS kan du få tillgång till fler frekvenser som sänds ut av satelliter och därmed få förbättrad positionsnoggrannhet. Den nya versionen av tactix 7 har TopoActive-kartor över Europa, Public Land Boundaries-kartor och SkiView™-kartor förinstallerade. Dessutom finns fler än 43 000 golfbanor i färg inlagda och den är kompatibel med Garmin Outdoor Maps+. Med en prenumeration på Outdoor Maps+ får du åtkomst till premium kartmaterial (endast tillgängligt i USA) som Satellite Imagery (global täckning), State Plat-kartor, Hunting Units och mer direkt i din klocka.

tactix 7 AMOLED Edition finns tillgänglig nu till ett rekommenderat cirkapris på 17 299 kronor. Läs mer på Garmin.se.

1Se Garmin.com/waterrating för mer information.

2Detta är en medicinsk enhet och den är inte avsedd att användas för att diagnostisera eller registrera medicinska tillstånd; se Garmin.com/ataccuracy. Pulse Ox är inte tillgängligt i alla länder.

3Då den är ihopparad med en kompatibel smartphone