Bakåtseende radar som laddas av din kompatibla elcykel ökar tryggheten på varje cykeltur.

Garmin lanserar Varia eRTL616, en bakåtseende radar för din elcykel

Garmin lanserar idag Varia eRTL616, en bakåtseende radar med baklykta som är speciellt framtagen för elcyklar. Varia eRTL615 har inget batteri utan ansluts istället till en kompatibel elcykel1. Den hjälper dig att upptäcka bilar som närmar sig bakifrån genom både synliga och hörbara aviseringar då den är hopparad med utvalda Garmin-enheter eller Varia-appen på en kompatibel smartphone2.

“Då det blir mer och mer populärt att cykla elcykel är vi glada över att nu kunna erbjuda vår tillförlitliga radarteknologi till denna växande grupp av cyklister. Vilket äventyr du än planerar så vet du att Varia eRTL616 finns där och ser bakåt då du cyklar framåt.” – Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin.

Känn dig trygg då du cyklar

• Maximal medvetenhet: Då enheten är hopparad med utvalda Garmin smartwatches, Edge®cykeldatorer eller en smartphone med Varia-appen kan du få aviseringar som både hörs och syns och som varnar för fordon som närmar sig bakifrån – på ett avstånd upp till 140 meter.
  • Överlägsen synbarhet: Förare aviseras om att det finns en cyklist framför dem genom att baklyktan syns på ett avstånd upp till 1,6 kilometer i dagsljus.

Varia eRTL615 har en slimmad och kompakt design och kan monteras på flera olika sätt med ett universellt sadelrälsfäste eller pakethållarfäste. Den finns tillgänglig nu till ett rekommenderat cirkapris på €299.99.

1 En kompatibel kabel från Garmin krävs (köps separat).

2 Denna enhet kan öka situationsmedvetenheten. Den ersätter inte en cyklists uppmärksamhet och goda omdöme. Var alltid uppmärksam på din omgivning och cykla på ett säkert sätt.