Garmin® introducerar Xero™ - ett banbrytande sikte för bågskytte

Garmin® introducerar Xero™ - ett banbrytande sikte för bågskytte

Garmin presenterar idag Xero™ A1 och A1i, två banbrytande digitala lasersikten för bågskytte som automatiskt mäter avstånd till mål och tillhandahåller en exakt, virtuell och upplyst pin för skottet.

En tyst, en-knapps utlösare monterad på bågens grepp låter dig söka efter mål både vid vila och fullt drag, genom att virtuellt eliminera avståndsuppskattning och rörelser - två av de största utmaningarna inom bågskyttejakt. Med lasern får du ett exakt avstånd till målet - från 100 meter till 275 meter på reflekterande mål. Xero projekterar sedan en exakt, virtuell LED-pin som bara är synlig för dig och som inte rubbas av fysiska ting. En ljussensor säkerställer att ljusets ljusstyrka är optimerad för olika fotograferingsförhållanden.

– Garmin Xero Bow Sight ger skytten ett säkert och effektivt verktyg som hjälper till när skottet skall tas, säger Marcus Bjärneroth, Marknadsdirektör på Garmin Nordic.

– Siktet kan även kopplas till Fenix 5 för att markera skottplatsen.

Du kan anpassa din Xero för enkla eller multipla konfigurationer, eller manuellt välja en pin med ett förutbestämt avstånd. En skärm, som även är läsbar i solljus, hjälper dig att konfigurera och anpassa siktet och ger information som målavstånd och vinkel. Den ger också en skottmätare, så att du kan hålla koll på hur många gånger det har skjutits under ett pass eller under bågens livstid.

Xero A1i innehåller flera funktioner. Laser Locate™ uppskattar pilens träffpunkt och överför den datan till en kompatibel Garmin-enhet[1] så att du får en position varifrån pilen sköts. A1i gör det även möjligt för dig att konfigurera flera pilprofiler, för att enkelt gå mellan ett mål eller en jaktuppställning utan att justera siktet. Du kan även analysera och förbättra din prestation inom skottdynamik. Information som pilhastighet finns snabbt tillgänglig, dessutom har A1i användbara röda samt gröna LED-pins.

Xero fungerar upp till ett år på två AAA-litiumbatterier och finns både för höger- och vänsterhänta. Den är robust och vattentålig[2] och klarar sig i de väderförhållanden där bågskytte utövas. Xero A1 och A1i beräknas finnas tillgängliga i mars 2018 till ett rekommenderat cirkapris på 8 599: - respektive 10 699: - Mer information hittar du på garmin.com/xero.

Det finns regler som reglerar eller förbjuder användnings av elektroniska bågsikten vid jakt och tävlingsskytte. Du ska alltid känna till och följa alla regler innan du använder den här enheten.

[1] Kompatibel med Garmins GPS-enheter, säljes separat

[2] Läs på garmin.com/waterrating för mer information