Garmin® Instinct®: En robust GPS-klocka för tuffa outdoor-aktiviteter

Garmin® Instinct®: En robust GPS-klocka för tuffa outdoor-aktiviteter

Garmin presenterar idag Instinct, en robust klocka med GPS, GLONASS och GALILEO satellitmottagning, 3-axlad kompass, barometrisk höjdmätare samt handledsbaserad pulsmätare. Förutom Garmins pålitliga navigationsfunktioner har Instinct inbyggda sportappar, smart anslutning och daglig aktivitetsspårning.

– Instinct är en ny smart klocka från Garmin som fokuserar på jaktens grundpelare; att veta var hunden är, att själv synas och att veta var man själv är. Med en produkt från Garmin är du alltid rustad för framtida utveckling och anpassningar – exempelvis är Instinct naturligt sammankopplad med Alpha-systemet och även InReach, förklarar Marcus Bjärneroth, Marknadsdirektör på Garmin Nordic.

– Förutom ovan nämnda jaktfunktioner, så visar den tåliga klockan även smarta aviseringar från din mobil så du kan bli nådd men inte störd. Det är en modern klocka helt enkelt, anpassad för den moderna jägaren. En klocka 2018 bör kunna göra mer än bara visa tid och datum, avslutar Marcus Bjärneroth.

Instinct är ett pålitligt verktyg, designad för att klara av utmanande miljöer. Klockan är konstruerad enligt militär standard (MIL-STD-810G) för värme-, stötdämpnings- och vattenklassning (djupklassad för 100 meter) med en fiberförstärkt polymerboett. Den har en kemiskt förstärkt och reptålig högkontrastdisplay som är lättläst även i direkt solljus. Armbandet är ett ventilerande, integrerat silikonband för bästa passform.

Nu kan du känna dig säker ute i naturen, även när du beger dig utanför den upptrampade stigen, tack vare tillförlitlig guidning baserad på Garmins kvalitetsnavigering och avancerad satellitpositionering. Instinct stöder GPS, GLONASS och GALILEO som tillsammans ger bättre spårning av din position i mer utmanande miljöer än med enbart GPS. Innan du ger dig iväg ut, kan du använda appen Garmin Explore™ för att planera resan och skicka din rutt eller dina waypoints direkt till klockan. När det sedan är dags att ta sig tillbaka till lägret kan TracBack®-funktionen på klockan navigera dig säkert via ditt inspelade spår tillbaka till din ursprungliga startpunkt.

Med hjälp av den handledsbaserad pulsmätaren kan du övervaka din dagliga aktivitet, stress, sömn och annan hälsodata1. Oavsett om du är ute och campar, tränar eller utför vardagssysslor, håller Instinct koll på puls, steg, avstånd som tillryggalagts och kalorier som förbränts. Vandring, löpning, cykling, simning, kajakpaddling eller skidåkning är bara några av de aktiviteter som klockan har stöd för. Genom pulsvariabilitet kan Instinct mäta nivåer av stress, vilket gör att du blir mer medveten om när stressnivåerna stiger på grund av fysiska eller emotionella orsaker.

Ihopkopplad med din kompatibla smartphone kan du lämna telefonen nedpackad och skyddad, och få dina smarta meddelanden som SMS, e-postmeddelanden och andra uppdateringar direkt på handleden. Instinct är kompatibel med Garmin Connect™, där du kan spara och analysera dina träningspass, sömnmönster som hur mycket tid som spenderas i cykler med ytlig, djup eller REM-sömn. Du kan också vara med och tävla i virtuella fitnessutmaningar. Instinct är också kompatibel med andra Garmin-enheter, inklusive inReach Mini, VIRB actionkameror och hundspårningsenheter. Oavsett var du är, kan du skicka och motta inReach Mini satellitkommunikationsmeddelanden2, larma SOS, styra VIRBs start- och stoppfunktion samt få uppdateringar och indikationer om hundens status bara genom en titt på klockan.

Instinct har en batteritid på upp till 14 dagar i smartwatch-läge, upp till 16 timmar i GPS-läge och upp till 40 timmar i UltraTrac™ batterisparläge. Den finns i färgerna Grafit, Tundra eller Röd och har ett rekommenderat cirkapris på 3 299:-

1 Se Garmin.com/ataccuracy

2 Aktivt satellitabonnemang krävs

NOTERA: Vissa jurisdiktioner reglerar eller förbjuder användning av satellitkommunikationsenheter. Det är användarens ansvar att känna till och följa samtliga tillämpliga lagar i de jurisdiktioner där enheten är avsedd att användas.