Garmin® presenterar eTrex® Touch 25 och 35 – med pekskärm

Garmin® presenterar eTrex® Touch 25 och 35 – med pekskärm

Nya eTrex Touch 25 och 35 är vår nya serie av handburna GPS-enheter med touchskärm, framtagen för aktiva familjer och människor som tycker om att vistas utomhus. eTrex Touch-serien har ett helt nytt gränssnitt med förbättrad användarvänlighet. Aktivitetsprofilerna är optimerade för att kunna användas till ett flertal olika aktiviteter och med den kapacitiva touchskärmen på 2.6” blir det ännu enklare – bara tryck och gå. Den nya TopoActive-kartan över Europa finns förinstallerad lika väl som 250 000 geocacher och med i förpackningen finns också ett cykelfäste. Nya eTrex Touch-serien är robust och pålitlig med en högkänslig mottagare för både GPS och GLONASS samt en elektronisk kompass för säker navigering under alla förhållanden.

- Det är med stor entusiasm vi lanserar nya eTrex Touch, som kommer att ge glädje och spänning till aktiva familjer och andra människor som tycker om att vistas utomhus, säger Martin Resch, produktchef EMEA.

- Med förprogrammerad karta och nya aktivitetsprofiler är vi glada att nu kunna höja ribban på utbudet i Garmins nya outdoorsortiment.

eTrex Touch-serien är framtagen för människor som på ett enkelt sätt vill ta del av ett flertal olika utomhusaktiviteter med endast en enhet. Nya aktivitetsprofiler har utvecklats för att ge användaren en bättre navigationsupplevelse för varje aktivitet. Oavsett om det handlar om bergspromenader, vandring, cykling eller geocaching kommer det att bli enklare än någonsin att växla mellan aktiviteter med nya eTrex Touch. Detta gör det enkelt att använda en och samma enhet till ett flertal olika användningsområden – så lättförståeligt att även barn utan problem kan använda enheten.

eTrex Touch-serien är klar för användning direkt. Den är förprogrammerad med nya fritidskartan TopoActive över Europa som täcker in 46 länder och har ett internminne på 8GB. Dessutom är alla modeller förprogrammerade med 250 000 geocacher från Geocaching.com så att användaren kan ge sig ut och på elektronisk skattjakt direkt. Användare kan också använda Garmin Connect och Garmin Adventures för att utforska andra aktiviteter och dela sina äventyr med familj och vänner. Det finns en plats för microSD-kort vilket gör det enkelt att komplettera med ytterligare kartor såsom Garmins detaljerade topografiska kartor, Friluftskartan Pro v4, Friluftskartan Prime, vägkartor eller sjökort.

Både eTrex Touch 25 och 35 har en 2.6” kapacitiv touchskärm i färg som du enkelt läser av även i starkt solljus, en batteritid på hela 16 timmar och en robust och ergonomisk design som står emot alla typer av väder och förhållanden1. Den har en högkänslig GPS-mottagare med stöd för GLONASS och HotFix® för snabbt upptäckande av satelliter vilket gör att eTrex Touch-serien snabbt och precist känner av användarens position, även i tät terräng och i raviner. Alla enheter i eTrex Touch-serien har inbyggd 3-axlad kompass, vilket innebär att du får riktningen angiven även då du står still. eTrex 35 har också en barometrisk höjdmätare för mer exakt höjdangivelse, höjdlutning och stigningsinformation likaväl som förändringar i vädret. Detta gör eTrex Touch till en perfekt GPS för människor som är engagerade i alpina aktiviteter såsom bergsvandring eller mountain biking.

eTrex 35 är kompatibel med trådlös ANT +™ -teknologi och kan därmed kopplas ihop med sensorer såsom pulsmätare, tempe™ temperatursensor, Chirp™ geocaching beacon eller fart- och kadenssensor för cykling. eTrex 35 kan via Bluetooth kopplas ihop med kompatibla smartphones 2 för att ta emot smartaviseringar och hålla dig uppkopplad under ditt äventyr, samtidigt som din smartphone ligger nerpackad och är väl skyddad. Dessutom är dessa enheter kompatibla med mobilappen Garmin Connect så att du kan föra över data och ta del av funktioner som LiveTrack. LiveTrack-funktionen innebär att användaren kan låta vänner och familj följa deras aktivitet i realtid. Ett enkelt sätt att få känna trygghet, speciellt om användaren är ensam. eTrex 35 kan också användas som trådlös fjärrkontroll för Garmins actionkamera VIRB®.

eTrex Touch 25 kommer att ha ett rek. ca pris på 2 499 kr och eTrex Touch 35 kommer att ha ett rek. Ca pris på 2 999 kr. Produkterna kommer att finnas tillgängliga i augusti 2015.

1 IPX7 vattenklassning. För mer information se http://www.garmin.com/sv-SE/legal/waterrating

2Exampel på kompatibla telefoner: iPhone® 4S och senare, Android™ 4.3, Galaxy S3 eller senare, Galaxy Note 3 eller HTC One, Bluetooth Smart krävs. För en komplett lista över kompatibla smartphones, se Garmin.com/BLE