Vår smartwatch Enduro™ har uppdaterats med aktivitetsprofilen Adventure Racing

Garmins smartwatch Enduro™ har uppdaterats med aktivitetsprofilen Adventure Racing

Garmin lanserar idag Adventure Racing, en ny aktivitetsprofil som gör det möjligt för dig att registrera viktig information och använda din ultrapresterande multisportklocka Endurosamtidigt som du följer de regler och restriktioner som gäller vid tävlingar inom Adventure Racing. Detta är den första GPS-klocka som är godkänd av Adventure Race. Aktivitetsprofilen finns att hämta nu helt kostnadsfritt. Synkronisera din klocka med mobilappen Garmin Connect för att sedan få in profilen i din Enduro smartwatch.

“Atleter inom långdistans kommer nu att få lov att bära en multisportklocka från Garmin då de tävlar inom Adventure Racing, och behöver därmed inte bekymra sig om förlorad data” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “Det enda som krävs är en mjukvaruuppdatering. De tävlande kan fortsatt registrera biometrisk data, använda timer och andra inbyggda funktioner såsom höjdmätare och kompass samtidigt som de följer de guidelines som finns uppsatta inom sporten.”

“Löpare som springer lopp som Adventure Races har tränat med Garmins produkter i åratal och med den nya profilen Adventure Racing kan de tävla utan att behöva ta av sin klocka” säger Heidi Muller, som är internationellt ansvarig för event och varumärke på Adventure Racing World Series. “Vi är glada över att få samarbeta med Garmin i skapandet av en aktivitetsprofil som är framtagen utifrån alla aspekter av träning och tävling. Detta med en klocka som klarar både tuffa förhållanden och har den långa batteritid som krävs i ett Adventure Race.”

Adventure Race är en multisportstävling som innehåller orientering och går genom några av de mest extrema områden som finns på jorden. Varje team, som normalt består av fyra personer, tävlar inom flera olika discipliner som inkluderar kajak, mountainbike och vandring på en sträcka som är hundratals miles lång. Det finns inga markerade rutter, teamen måste navigera till specifika check points längs vägen och till sin hjälp har de endast en karta som de får några timmar innan loppet startar.

Garmin Enduro är framtagen specifikt för äventyrs- och ultralöpare. Den har avancerade träningsfunktioner och nyckelverktyg för att mäta din prestation. Det är enkelt att ändra inställningar för att få den längsta batteritiden som finns i en Garmin wearable idag. Då Enduro är fulladdad får du 70 timmars batteritid i GPS-läge, med hjälp av solens strålar kan den tiden förlängas upp till 80 timmar.

Vid användning av aktivitetsprofilen Adventure Racing registreras din position men det är inte möjligt för dig att se den under loppet. Då GPS-navigering inte är tillåtet vid Adventure Racing och orienteringstävlingar kan du inte få fram GPS-baserade datafält, men du kan registrera din spårlogg. Garmin Enduro mäter och registrerar biometrisk data såsom puls och du kan också ta del av funktioner som höjdmätare, kompass, alarm och timer. En sida med en sammanställning över när aktiviteten började och slutade kan användas för att verifiera att GPS-navigationen var disaktiverad under loppet.