Checklista till bröllop i Stockholm

Det är mycket att tänka på inför ett stundande bröllop. För att festen ska bli så lyckad som möjligt har vi sammanställt en checklista som ni kan använda i planeringsstadiet. Vi erbjuder samtliga tjänster till ett bröllop, oavsett om bröllopsfesten hålls hemma i trädgården eller i det fina slottet. Checklistan är full med goda råd, men tveka inte att kontakta oss vid eventuella frågor.

Festlokalen

Först och främst bör ni vara ute i god tid, för de bästa och mest prisvärda festlokalerna går åt tidigt. Om ni har specifica krav på läge och standard och pris bör ni börja leta minst ett år i förväg. Fundera redan här hur ni vill göra med bröllopsmiddagen. Om ett cateringföretag ska ta hand om maten är det viktigt att se över vilka faciliteter det finns på plats i form av maskiner och annan utrustning. Kolla även upp om det är möjligt att ta med egen mat och/eller dryck.

Vad ingår ingår i hyran? Ofta ingår hyrgods i form av porslin, glas, bestick, servetter och dukar, men långt ifrån alltid. Det är det ingen större kostnad att hyra detta från ett uthyrningsföretag, men det är ytterligare ett moment att tänka på.

Ingår även personal? Ibland vill festlokalerna även att minst en person från deras företag finns på plats under hela kvällen. I annat fall finns det många alternativ som behandlar senare i artikeln.

Mat

Maten på ett bröllop är en mycket stor del av hela upplevelsen. Här finns det många alternativ och endast brudparet kan avgöra vad som känns rätt för dem.

Fundera på vilka tilltugg ni vill ha till brudskålen. Oftast väljer brudparen ett klassiskt upplägg med snittar och canapéer, men det finns betydligt fler alternativ som ett bra cateringföretag kan erbjuda.

De flesta väljer en klassisk bröllopsmeny, men det blir allt vanligare att stället servera en riktigt trevlig bröllopsbuffé, vilket inte behöver vara fel.

Många cateringföretag erbjuder två- eller trerättersmenyer och ofta väljer man mellan dessert eller bröllopstårta. Ofta är tidsschemat späckat under bröllopsfesten och desserten och tårtan kommer ofta i en direkt följd efter varandra. Tårtan är ofta av mer symboliskt värde än att gästerna faktiskt längtar efter tårta efter bröllopsmiddagen.

Fundera på om ni är i behov av vickning senare under kvällen. De flesta cateringföretag erbjuder ett sortiment av vickning.

Personal

Det finns flera sätt att få tag på duktig personal. Det är viktigt att tänka på att man oftast får det man betalar för i den här kategorin. Seriösa företag erbjuder en bra lön för kvalificerad personal och även om företagen inte tjänar några stora pengar på personalen är det en betydande del kostnadsmässigt för hela bröllopsfesten. Vårt råd är att satsa på kvalitét för det är mycket som annars kan gå fel på ett bröllop.

En del brudpar väljer att låta ungdomar de känner och släktingar att servera och det kan givetvis fungera på en mer informellt bröllop. Det är dock inte att rekommendera på ett bröllop som är mer formellt och klassiskt eftersom de ofta saknar den nödvändiga rutinen.

Fundera på vad personalen ska göra på plats. Om ni vill att de ska duka och dekorera, bör ni räkna med att de behöver vara på plats cirka två timmar innan gästerna anländer. När det gäller personalåtgången beror det givetvis på vilken servicenivå ni önskar under kvällen, men för själva middagen brukar man räkna med 18 gäster per servispersonal. Oftast arbetar de minst fem timmar per person enligt gällande avtal och ni bör räkna med att de arbetar cirka en timme efter att gästerna har gått hem.

Välj även personal från ett företag eftersom de då kan sätta ihop ett väl fungerade team som tidigare har arbetat tillsammans på bröllop och andra stora fester.

Ett sista råd när det gäller personal till ett bröllop är att alltid hyra någon ansvarig hovmästare eller arbetsledare. Personen har ofta direktkontakt med toastmastern och kan tajma in alla viktiga moment.

Underhållning/musik

Se över vilken typ av underhållning ni önkar och se i första hand om festarrangören kan hjälpa er med detta. I andra hand finns det en mängd olika artistförmedlare som förmedlar discjockeys, artister och annan typ av underhållning.

Tallista

Tallistan styr middagen tidsmässigt och det är av yttersta vikt att den är korrekt och att toastmastern har en tydlig kommunikation med festarrangören om eventuella ändringar. Ingen mat eller dryck serveras under ett tal, så det är därför viktigt att det inte dyker upp något oväntat tal i sista stund. Detta gäller framförallt när det är dags för varmrätten, som är det mest kritiska momentet.

Körschema

För att få en klar bild över hela kvällen är det viktigt med ett körschema som är realistiskt. Ta hjälp av dig festarrangör eller cateringföretag när det gäller detta, för det kan vara svårt att uppskatta för en lekman. Ofta räknar man med 45 minuter – 1 timme från det att gästerna anländer till de sitter till bords. Räkna sedan med cirka en timmes åtgång för varje rätt som serveras.

Placeringskarta

Det är mycket viktigt med en placeringskarta som dessutom är korrekt. Gör dem i flera exemplar, varav ett till den som ansvarar för mathanteringen och placera dem strategiskt så att alla gäster hittar sin plats. Ta i ett tidigt skede reda på vilka gäster som har behov av specialkost och markera dem tydligt på exemplaret som ni ger till cateringföretaget eller festarrangören.

Blommor och dekorationer

När det gäller blommor och andra dekorationer rekommenderar vi att ni tar hjälp av en duktig florist. Seriösa festarrangörer förmedlar ofta kontakten med en duktig florist.

Referenser

Be alltid om referenser på tidigare arbeten och framförallt tidigare bröllop som festarrangören har haft. Detta är oerhört viktigt och man kan utan tvekan få reda på mycket information om företagen man är intresserad av. Lägg även vikt vid att ha en nära och personlig kontakt med festarrangören under hela planeringsstadiet för att undvika missförstånd.

Eventföretag

Det absolut lättaste sättet att arrangera ett bröllop är att anlita ett event- eller cateringföretag som erbjuder samliga tjänster som ni är i behov av. Ni sparar då mycket energi och kan ägna er tid åt att förbereda er själva för er stora dag. Oftast blir det även betydligt billigare att anlita ett företag som sköter allt.

Lycka till och kontakta gärna oss på Deli Stockholm om ni vill veta mer om våra bröllop i Stockholm! Vi skapar gärna ett bröllopspaket där allt ingår.

• bröllop
  • bröllopsmeny