Gasbranschens klimatfärdplan lanserad

Gasbranschens klimatfärdplan lanserad

Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsland. Det kräver genomgripande förändringar i hela samhället. Branschorganisationen Energigas Sverige och Fossilfritt Sverige ser att energigaserna spelar en viktig roll i den omställningen. För att visa hur, har gasbranschen lanserat ”Gas för framtiden – Klimatfärdplan för energigaserna i Sverige”.

Cecilia Hedqvist, vd på Gasnätet Stockholm, deltog vid lanseringen och kommenterar:

– Energigaserna, i synnerhet biogasen, kan bidra till att ett fossilfritt samhälle och samtidigt hjälpa till att kraftigt minska Sveriges utsläpp av koldioxid och skadliga partiklar. Förändringen sker nu och vi är redo att accelerera ytterligare.

Färdplanen utgår från en vision om att samtliga energigaser som används i Sverige är helt fossilfria senast 2045 och att potentialen för produktion av förnybar gas realiseras. För att förverkliga visionen har gasbranschen enats om elva åtaganden som vi behöver arbeta med för att gå från ord till handling

För att göra energigasanvändning fossilfri behöver vi mer biogas. Förutom branschens åtaganden behöver även politiken bidra. Gasbranschen uppmanar därför regering och riksdag att fatta beslut som skapar rätt förutsättningar. Bland annat behöver man genomföra Biogasmarknadsutredningens förslag om ett nationellt mål för biogas och andra förnybara gaser. Fortsatt skattebefrielse på biogas samt produktionspremier behövs också. Dessa åtgärder är avgörande för att stimulera investeringar i svensk biogasproduktion.

– Vi ser nu en tydlig väg för hur gas med förnybart ursprung i Sverige kan ta plats i det fossilfria samhället, något som efterfrågas av flera andra branscher. Potentialen för gasanvändning är stor. Till exempel kan flytande biogas vara en nyckel för sjöfartens omställning och vätgasen kan fungera som energilager och balansera elnätet säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, i ett pressmeddelande från Energigas Sverige.