Gasnätet Stockholm med på Gröna Listan

Gasnätet Stockholm med på Gröna Listan

Nätverket Kraftkvinnorna har publicerat sin första jämställdhetsundersökning för energibranschen. Undersökningen har granskat 268 bolag i energibranschen i Sverige med hjälp av officiellt publicerade data och statistik. Undersökningen visar att Gasnätet Stockholm tillhör den exklusiva skara av totalt 19 bolag som kvalar in på den så kallade Gröna Listan.

Följande slutsatser har dragits från studien.

Det genomsnittliga svenska energibolaget:

• har en styrelseordförande som heter Anders,
  • har en VD som heter Anders,
  • har en styrelse som består av 7 män och 2 kvinnor,
  • har en styrelse med en medelålder på 57 år,
  • har 75 % män som medarbetare.

Utöver detta har bolagen tilldelats poäng i studien baserat på könsfördelningen i bolaget (1 poäng om det finns 40-60 % kvinnor), könsfördelningen i styrelsen (1 poäng om det finns 40-60 % kvinnor) samt 1 poäng om VD eller styrelseordförande är kvinna. Resultatet av studien visar att:

• 19 st bolag kvalar in på Kraftkvinnornas gröna lista med minst 2 poäng inklusive jämställd styrelse.
  • Av bolagen på listan får 5 st bolag maximala 3 poäng och kvalar därmed in på Kraftkvinnornas gröna topplista
  • 54 % av bolagen i undersökningen får 0 poäng. Av dessa saknar en fjärdedel helt kvinnor i styrelsen.

– Vi är stolta över att vårt jämställda företag uppmärksammas, säger Cecilia Hedqvist, VD på Gasnätet Stockholm.

Läs mer om rapporten på www.kraftkvinnorna.se