De 14 biogasanläggningar som får stöd från Klimatklivet bidrar till målet om en fossilfri fordonsflotta.

Klimatklivet ger stöd till ökad biogasproduktion

Regeringens satsning Klimatklivet meddelade igår att man beviljar stöd till 14 nya anläggningar för produktion av biogas.

Biogasanläggningarna som ingår i satsningen beräknas öka produktionen av biogas med cirka 20 procent. Merpartern av den producerade biogasen, cirka 70 procent, ska användas för att ersätta fossila drivmedel i den svenska fordonsflottan, övriga 30 procent ska ersätta gasol och olja i industrin.

– Beslutet är glädjande och visar att biogassatsningar är rätt för framtiden. Biogas har många fördelar för miljön eftersom den koldioxid som bildas när biogas förbränns inte bidrar till växthuseffekten, säger Cecilia Hedqvist, VD på Gasnätet Stockholm.

Biogas är ett av de fordonsbränslen som har lägst koldioxidutsläpp av de drivmedel som finns på marknaden idag. De 14 biogasanläggningar som får stöd från Klimatklivet bidrar på så sätt till målet om en fossilfri fordonsflotta.

Dagens beslut går helt i linje med Klimatklivets mål om att minska de utsläpp som påverkar klimatet, där varje investerad krona ska ge största möjliga klimatnytta.

Läs mer om Klimatklivet och satsningen på biogas här.

Det här är Klimatklivet

• Satsningen Klimatklivet är en del av den statsbudget som riksdagen beslutat om för 2016. Naturvårdsverket ska i samverkan med andra centrala myndigheter och länsstyrelserna ge stöd till lokala klimatinvesteringar.
  • Naturvårdsverket satsar på lokala investeringar för största möjliga klimatnytta. Det huvudsakliga syftet med satsningen Klimatklivet är att minska utsläppen som påverkar klimatet.
  • Under 2015 uppgick stödet till 125 miljoner kronor. Ytterligare 600 miljoner kronor per år kommer att delas ut för klimatinvesteringar för 2016, 2017 och 2018.