Lena Blad, VD Gästrike Vatten, Robert Strid, Gästrike Räddningstjänst, Patrik Hedström, Alltransport och Gunnar Ferngren, Gästrike Vatten, framför den nya vattenkiosken vid vattenverket i Gävle

Gävles första vattenkiosk invigd!

- Vattenkiosken ger oss möjlighet att få kontroll på de vattenuttag som görs och kunna göra våra entreprenörers uttag så säkert, tryggt och enkelt som möjligt, sa Lena Blad, VD Gästrike Vatten vid sitt invigningstal.

Den mängd vatten som kan tas ut i ledningarna är begränsad och om stora vattenuttag görs kan vattnet ta slut för de som bor i närheten. Om vattentrycket blir för lågt i ledningarna riskerar man också att undertrycket drar in smuts och föroreningar i skarvarna i ledningarna. Om det skulle hända tvingas våra kunder att koka vattnet tills problemet är löst. Genom att låsa vattenposterna får vi bättre kontroll och minskar risken att de här problemen uppstår.

Under en inledningsperiod kommer det att vara gratis även för entreprenörer att hämta vatten i vattenkiosken. När vi testat att våra system för bokning och hämtning fungerar utan problem kommer en avgift att tas ut för en tagg som används vid fyllning av tank. Debitering för själva vattnet sker enligt gällande kubikmetertaxa.