Snart dags att fylla poolen?

Snart dags att fylla poolen?

Äntligen är värmen åter på ingång och sommaren står snart för dörren. Med varmare temperaturer ute börjar det kanske även bli dags för dig som är poolägare att fylla poolen med vatten. Innan du fyller poolen finns det några saker som är bra att tänka på.

Att ha pool innebär ett stort ansvar. En normalstor pool kan rymma en årsförbrukning av dricksvatten för en person, och dricksvattnet ska räcka åt alla. Börja med att fundera på om du verkligen behöver fylla din pool med dricksvatten, kan du fylla den med till exempel sjövatten i stället? Om du måste fylla poolen med dricksvatten tänk då på att planera din fyllning, då det behöver ta tid.

Har grannarna också pool, prata då ihop er så ni inte fyller poolerna samtidigt då riskerar ni inte att överbelasta ledningsnätet för mycket. Fyll poolen i en lugn takt med en vattenslang och se till så att slangen hela tiden är ovanför vattenytan. Varför det? Jo, för dricksvattenledningarna är trycksatta. Om det trycket försvinner av någon anledning, exempelvis vid en vattenläcka eller ett större vattenuttag i närheten, finns det en risk att det blir baksug och vattnet som du fyllt din pool med sugs tillbaka in i ledningen. Vilket då kan riskera att förorena dricksvattnet.

Använd kallt vatten när du fyller poolen och välj en tid då vattenförbrukningen är som lägst, alltså nattetid mellan klockan 22 - 06. Se till att du har en väl fungerande vattenrening så kan du använda samma vatten hela sommaren och på det sättet spara både vatten och pengar.

Tänk också på att det inte är tillåtet att fylla poolen om det råder bevattningsförbud.

Tack för att du hjälper till och bidrar till en hållbar vattenanvändning.

Fler tips på hur du kan använda vattnet smart finns här.