Gästrike Vatten är pilotverksamhet för ett antibiotikasmart Sverige

Gästrike Vatten är pilotverksamhet för ett antibiotikasmart Sverige

Antibiotikaresistens är ett växande problem över hela världen. För att vi ska kunna fortsätta använda antibiotika mot infektioner behöver hela samhället hjälpas åt. I det arbetet har VA-organisationerna en viktig roll för ett antibiotikasmart Sverige.
- Syftet med att vi deltar som pilotverksamhet är att vi genom samverkan med andra pilotverksamheter, regelbundna mätningar samt förebyggande- och kunskapskapande arbetssätt vill bidra till en god och hållbar antibiotikahantering säger Wen Zhang, processingenjör på avdelningen avlopp på Gästrike Vatten.

Antibiotikasmart® Sverige är ett initiativ som leds av Folkhälsomyndigheten och RISE Research Institutes of Sweden med finansiering av Vinnova. Syftet med initiativet är att engagera hela samhället i att nå en framtid där verksamma antibiotika ska fortsätta finnas tillgängliga både för oss och för kommande generationer.

- VA-organisationerna i Sverige har potential att bidra med kunskap kring spridningen av antibiotikasubstanser och antibiotikaresistenta mikroorganismer i miljön, och med rätt VA-hantering kan organisationerna i olika grad även förhindra spridningen av resistenta bakterier, säger Inga Zetterqvist, kriterieansvarig Antibiotikasmart® Sverige.

För att vägleda och fortsätta utveckla arbetet har ett antal kriterier arbetats fram tillsammans med flera VA-organisationer och experter runt om i landet. Kriterierna handlar om olika arbetssätt, former av samverkan och mätningar för att VA-sektorn på bästa vis ska kunna bidra till det antibiotikasmarta arbetet. Gästrike Vatten kommer under ett års tid att testa och utvärdera de kriterier som är framtagna på Duvbackens reningsverk i Gävle och på reningsverket i Skutskär.

- Under pilotperioden kommer vi att implementera kriterierna till de två valda reningsverken och utvärdera tillämpligheten av kriterierna samt identifiera förbättringsmöjlighet hos oss, säger Rebecca Åstrand, laboratorieingenjör på avdelningen avlopp på Gästrike Vatten.

Motsvarande kriterier håller även på att utvecklas och pilottestas av andra verksamheter på kommun- och regionnivå inom sjukhus och primärvård, äldre- och funktionshinderomsorg samt skolor och förskolor.

Initiativet med Antibiotikasmart® Sverige leds av Folkhälsomyndigheten och RISE Research Institutes of Sweden med finansiering av Vinnova. Läs mer på www.antibiotikasmartsverige.se

Fakta om företaget