Återvinningscentralen i Kungsgården öppnas igen

Efter ett intensivt arbete med att reparera de containrar som konstaterats med en kvalitetsbrist kan vi nu välkomna återvinnare i Kungsgården välkomna tillbaka igen tisdagen 26/7.

Av de containrar som tidigare identifierats som en säkerhetsrisk har nu ett tillräckligt stort antal reparerats för att vi ska kunna öppna upp återvinningscentralen i Kungsgården igen.

-Vi vill tacka alla som visat förståelse för att vi med kort varsel stängde återvinningscentralen i Kungsgården. Det känns skönt att redan nu få välkomna besökarna tillbaka till återvinningscentralen, säger Anna-Karin Karlsson, förbundsdirektör Gästrike återvinnare.

Förutom återvinningscentralen i Kungsgården har situationen påverkat de kunder som hyrt container av Gästrike återvinnare.

-Jag vill också rikta ett tack till alla våra kunder för stor förståelse och gott samarbete i samband med att vi behövt byta ut dessa containrar, säger Anna-Karin Karlsson.

Bakgrund
Gästrike återvinnare mottog under vecka 26 en rapport där en allvarlig kvalitetsbrist identifierats på ett 70-tal av verksamhetens containrar. Bärigheten på lyftkonstruktionen av locket var underdimensionerad och locket riskerade därför att ramla ner och skada någon som befann sig vid containern.

Beslutet att skyndsamt ta de aktuella containrarna ur drift togs omedelbart för att inte riskera några allvarliga olyckor. Till följd av beslutet uppstod en tillfällig brist på containrar och återvinningscentralen i återvinningscentralerna valde Gästrike återvinnare att stänga centralen i Kungsgården och byta ut samtliga containrar som fanns ute hos kund.

För frågor vänligen kontakta
Michael Wagner, tf förbundsdirektör/avdelningschef verksamhetsstöd och utveckling
E-post: michael.wagner@gastrikeatervinnare.se

• återvinning