Container-mingel

I samband med Europa minskar avfallet bjuder Gästrike återvinnare in till mingel i en container mitt på Stortorget i Gävle. Olika gäster och teman ska under tre dagar inspirera till ökad återvinning och att minska mängden sopor i soppåsen.

Var: I Gästrike återvinnares container på Stortorget i Gävle

När: Tisdag 19 november till och med torsdag 21 november mellan kl 11-18

Vad händer?

Hur länge lever en yoghurt? Tisdag 19 november är det blindtest hela dagen för modiga svinnätare. Under 2018 räddade Matakuten 200 ton mat från att slängas och delade ut 26500 kassar med mat till behövande. Mellan kl 12-13 kan man mingla med Lasse Wennman från Matakuten och utmana honom på mat som passerat bäst-före-datum.

Återvunnen catwalk! Onsdag 20 november visas några av de fantastiska klädkreationer upp som Vasaskolans gymnasieelever har gjort av gamla plastförpackningar. Mellan kl 15.30 och 16.30 kommer några av eleverna vara på plats i containern och berätta mer om sitt uppdrag.

Kaffe-knytis! Torsdag 21 november bjuder vi på en kopp kaffe till de som har medhavd mugg och pratar om hur vi kan göra soppåsen mindre. Vi tar en tur på stan och kollar var det går att köpa kaffe med medhavd mugg. JobMeal tog bort sopkorgen helt i cafeterian på Gävle sjukhus. Mellan kl 13-14 kan man mingla med Lars Lindström på JobMeal för att höra mer om deras arbete med att öka återvinningen och deras ”Jakt på plasten”.

Det här händer varje dag i containern!

• Vi berättar mer om vad som händer sen med de sopor som sorteras till återvinning.
  • Vi snackar sopor och bjuder på kaffe till de som har medhavd mugg.
  • Håller workshop med de som vill göra en egen presentförpackning av gamla tapetrester.
  • Inspiration med inredning av återbrukade möbler och prylar från Erikshjälpen.

Bakgrund

Aktiviteten är en del av ”Europa minskar avfallet, ett EU-projekt som har pågått sista veckan i november sedan 2009. Syftet med Europa Minskar Avfallet är att inspirera till ett mer miljömedvetet tänkande och agerande genom att visa upp konkreta exempel på aktiviteter som leder till minskat avfall. Mellan den 16 och 24 november kommer över 16 000 aktiviteter att anordnas runt om i Europa.

För frågor från media

Välkommen att prata med Gästrike återvinnares representanter och gäster direkt på plats i containern.

Gällande Gästrike återvinnares containermingel:

Anette Noack, kommunikatör Gästrike återvinnare, tel 026-17 29 24, e-post anette.noack@gastrikeatervinnare.se

Gällande klädkreationerna av plast:

Terrie Warren, Bild & medielärare på Vasaskolan, tel 079-072 97 80, e-post terrie.warren@gavle.se

Gällande Matakuten:

Lasse Wennman, Matakuten, tel 076-006 01 00, e-post matakuten.gavle@gmail.com