Överblivet bröd till frukost på högstadium i Sandviken

På onsdag morgon möter sjundeklassare på Söderskolan en härlig frukost uppdukad med bland annat bröd som annars skulle ha slängts! Tanken är att uppmärksamma dem på lyxproblemet att slänga mat. Frukost, samtal om kost och träning med Maja Wessling hockeyspelare i Brynäs och en föreläsning av en miljöpedagog står på dagens program.

Eleverna är överlag bra på att inte slänga mat på skolan. Men genom att öka kunskapen om matens påverkan på miljön vill vi på det här sättet lyfta matens värde och få eleverna att tänka efter vad de kan göra i sin vardag, säger Eva Johansson, miljöpedagog Gästrike återvinnare.

Media är välkommen till frukosten på högstadiet!
Onsdagen den 26 november 2014
Klockan 8-9
Söderskolan, Björksätra Mitt, Sandviken.

Det här händer
Vi bjuder högstadieelever på frukost med bland annat överblivet bröd.

• Maja Wessling, hockeyspelare i Brynäs pratar om vikten av att äta rätt.
  • Lars Wennman, Matakuten berättar om bäst före-datum och överproduktion.
  • Miljöpedagoger, Gästrike återvinnare minglar bland eleverna under lunchen.

• tankfore.gastrikeatervinnare.se

Enorma mängder fin mat slängs av matbutiker, bagerier och andra matproducenter. Orsakerna är till exempel att bäst före-datumet snart går ut eller att förpackningen är skadad. Mängden sopor ökar hela tiden och det är inte hållbart.

I årets kampanj ”Europa minskar avfallet” fokuserar Gästrike återvinnare på att lyfta matens värde och ge tips om hur man som privatperson kan minska sitt matsvinn. På affischer i Gävle tipsar lokala kändisar som Babsan, Clara Hagman och My Heart is a metronome om kampanjsajten tankfore.gastrikeatervinnare.se. Aktiviteten med frukost + föreläsningar på skolor fortsätter under 2015.

I samarbete med EU
    Det är sjätte året som Gästrike återvinnare deltar i ”Europa minskar avfallet”. Det är ett EU-projekt där tusentals aktiviteter pågår runt om i Europa under perioden 22-30 november för att förebygga avfall.

För svar på frågor vänligen kontakta
    Eva Johansson, miljöpedagog Gästrike återvinnare
    026 17 82 09, eva.h.johansson@gastrikeatervinnare.se