Gästrike återvinnare i europeiskt utbildningsprojekt

Tillsammans med representanter från Portugal, Tyskland och Polen är Gästrike återvinnare delaktiga i ett europeiskt utbildningsprojekt. En gemensam europeisk standard ska tas fram för de första utbildningarna inom Waste Management med inriktning mot tekniker eller administratörer.

Spännande att Gästrike återvinnare får fortsätta jobba med intressanta uppdrag för att utveckla avfallshanteringen i Europa, säger Britt-Marie Berglund, miljöpedagog på Gästrike återvinnare. Där kan vi bidra till både miljönytta och samhällsnytta samtidigt som vi ökar Gästrike återvinnares kompetens, fortsätter en hoppfull Britt-Marie.

Syftet med projektet är att skapa en IT-baserad utbildning på eftergymnasial nivå med inriktning mot yrkeshögskolor och anställda inom avfallsbranschen. En utbildning som det inte finns någon motsvarighet till idag. Gästrike återvinnare bidrar med kompetens inom avfallshantering medan representanter från företag och utbildningscenter från Portugal, Polen och Tyskland står för erfarenhet av att utveckla webb-utbildningar. Projektet ska vara slutfört augusti 2017.

Denna vecka träffas projektgruppen hos Gästrike återvinnare i Gävle för att diskutera olika länders krav på hur utbildningen bör vara utformad och ta fram ett förslag som uppfyller rätt nivå enligt en europeisk standard. En nivå som ska motsvara en eftergymnasial yrkesutbildning.

Möt oss gärna på återvinningscentralen!
Plats: Utmarksvägen 16
Tid: Kl 14.00
Datum: Torsdag 7 maj

Deltagare