Hållbar integration – en samarbetsmodell av Gästrike återvinnare

Gästrike återvinnare har skapat en samarbetsmodell för ett kunskapsnätverk. Det handlar om nyanlända invandrarsvenska vuxna som möter samhällsaktörer för att lära av varandra om miljö.

– Många aktörer i samhället vill gärna vara med och underlätta integration men känner att det blir ett allt för stort arbete. Vår förhoppning är att många olika grupper, med den här modellen, kan samlas kring miljö och integration, säger Lena Öman, miljöpedagog på Gästrike återvinnare.

Stort intresse för samarbete som höjer kunskapen

Genom arbetssättet kan organisationer genomföra en gedigen kunskapshöjning men hålla den egna insatsen på en nivå som passar den egna organisationen.

Bostadsbolag, vatten-, energi och avfallsaktörer, kommunens kultur och fritid, hyresgästföreningen, Arbetsförmedlingen och Arbetsmarknadsenheten i kommuner visar stort intresse och modellen gör det möjligt att medverka.

Intresse från AME i Gävle

Arbetsmarknadsenheten i Gävle kommun tände på Hållbar integration och planerar ett projekt enligt samarbetsmodellen i full skala redan under sommaren 2013.

Modellen är fri att använda. Projektet var delfinansierat som ett utvecklingsprojekt av Avfall Sverige. Bifogar rapporten.

För mer information kontakta.

Lena Öman, miljöpedagog och projektledare för Hållbar integration, Gästrike återvinnare
026 17 82 09, lena.oman@gastrikeatervinnare.se

Genom Gästrike återvinnares samarbetsmodell ”Hållbar integration” kan organisationer genomföra en gedigen kunskapshöjning men hålla den egna insatsen på en nivå som passar den egna organisationen.

• integration
  • energi