Kranmärkta såklart

Gästrike återvinnare väljer kranvatten istället för buteljerat och förpackat vatten och hoppas att fler tar ställning för att minska sitt avfall och dricka världens bästa och godaste kranvatten.

Förpackat vatten kräver tillverkning och tunga transporter och orsakar onödiga utsläpp och avfall. Kranvattnet är lokalproducerat och betydligt billigare än en flaska vatten i butik. På Gästrike återvinnare finns inget buteljerat vatten och gäster och medarbetare serveras kranvatten i lunchrum, på konferenser och utbildningar.

- Att vara Kranmärkt är en del i vårt eget hållbarhetsarbete. Vi vill vara en bra förebild och arbetar kontinuerligt med att flytta avfall högre upp i avfallstrappan, även internt på Gästrike återvinnare. Kranmärkningen är ett lätt sätt att "förebygga avfall" som ligger högst upp på avfallstrappan, berättar Anna-Karin Karlsson, förbundsdirektör på Gästrike återvinnare.

Vill du också bli Kranmärkt?

Kontakta Therese Staff eller Jessica Zetterholm på Gästrike Vatten, så hjälper de dig med råd och tips om hur du går tillväga. Läs mer här: https://www.gastrikevatten.se/kranmarkt

Om Kranmärkt

Kranmärkt är en nationell hållbarhetsmärkning av verksamheter som endast använder sig av kranvatten. Det betyder att arbetsplatsen, möten och externa konferenser eller utbildningar är fria från flaskvatten. Kranmärkt togs först fram lokalt av Göteborgs Stad Kretslopp och Vatten men lanserades i och med Världsvattendagen den 22 mars 2017 som en nationell hållbarhetsmärkning.

Genom kranmärkningen tar verksamheter ställning för en bättre miljö och inspirerar andra att också välja kranvatten. Kranmärkningen är ingen licens. Svenskt vatten och Gästrike Vatten kommer inte att granska kranmärkta aktörer, byggnader eller event. Det handlar istället om att uppmuntra fler att vilja ta ställning för vårt kranvatten och agera hållbart.

Kontaktperson Gästrike återvinnare

Anna-Karin Karlsson, förbundsdirektör Gästrike återvinnare