Nu återbruk på centralen i Hedesunda

Från och med torsdag denna vecka kan du lämna gamla möbler, prylar och saker till återbruk på återvinningscentralen i Hedesunda. Genom samarbete med ReDo ABF Gästrikebygden kommer det du lämnar in till nytta igen.

När du köper second hand minskar din miljöbelastning enormt. I år har invånare och företag lämnat 135 ton till återbruk via återvinningscentraler i regionen. Nu äntligen finns möjligheten att lämna till återbruk också på centralen i Hedesunda.

Äntligen har vi återbruk på återvinningscentralen även i Hedesunda. Målet är att samtliga 13 återvinningscentraler ska erbjuda inlämning till återbruk senast år 2020, säger Maria Eriksson, Gästrike återvinnare.

ReDo tar redan emot återbruk på återvinningscentralen i Hamrånge och sedan premiären i Hamrånge i maj har besökare lämnat in över sex ton till återbruk!

Det väl fungerande konceptet återvinns nu i Hedesunda. ReDo bemannar återvinningscentralen med sin släpvagn där du kan lämna kläder, saker och möbler som är hela och rena. ReDo har butiker både i Gävle och i Norrsundet. Överskottet går till biståndsprojekt som ABF Gästrikebygden driver bland annat i Filippinerna och i Nepal.

Media är välkommen till Hedesunda

Torsdagen den 24 september, 2015
Klockan 14-15
Återvinningscentralen, Östvedavägen 12, Hedesunda.
Prata med Maria Eriksson, Gästrike återvinnare och representant från ReDo.

135 ton till återbruk i år!

Vi tackar invånare och företag som från februari - juli 2015 har valt att lämnat in cirka 135 ton till återbruk via återvinningscentralerna i regionen. Forsbacka 4 ton, Hamrånge 6 ton (maj – juli), Järbo 1 ton, Ockelbo 7 ton, Sandviken 4 ton, Gävle 112 ton.

Bakgrund

Att återanvända egna och andras kläder, saker och möbler är bra för miljön. Då behöver vi inte ta råvaror från naturen eller belasta miljön med tillverkning. Intresset för att lämna till återbruk är stort hos våra kunder och målet är att erbjuda det på alla 13 återvinningscentraler. Nu finns återbruk på sju centraler: Gävle, Hamrånge, Hedesunda, Sandviken, Järbo, Ockelbo och Forsbacka.

För svar på frågor vänligen kontakta

Britt-Marie Berglund, miljöpedagog Gästrike återvinnare
073 079 82 93, britt-marie.berglund@gastrikeatervinnare.se