Öppet dygnet runt för trädgårdsavfall i Järbo

Nu testar Gästrike återvinnare tillsammans med byalaget i Järbo att samla in trädgårdsavfall utanför återvinningscentralen i Järbo! Om det fungerar fint så blir det en dygnet-runt service. För övrigt kommer återvinningscentralen i Järbo ha öppet som vanligt, torsdagar kl 13-19.

– "Att tillsammans med ortsbefolkningen utveckla och testa ett nytt system för insamling av trädgårdsavfall känns inspirerande och spännande", säger David Säll på Gästrike återvinnare, som leder projektet på återvinningscentralen i Järbo.

Den obemannade mottagningen av trädgårdsavfall i Järbo är ett pilotprojekt som bygger på ett stort engagemang från lokala krafter. Om det visar sig att det fungerar kan det erbjudas till fler byalag med bra förutsättningar.

Välkommen med trädgårdsavfall som löv, kvistar, gräsklipp, grenar och buskar!

Visste du att:

• Det är bäst att själv kompostera sitt trädgårdsavfall. Då slipper du transporter och får fin näring och mull i dina odlingar.
  • Det för miljön sämsta sättet att bli av med trädgårdsavfall är att elda en kase. Ingen energi tas tillvara, mull och näringsämnen försvinner upp med röken. Om du ska elda – kolla eventuella eldningsförbud och se till att din eld inte stör någon eller medför brandrisk.
  • Det är förbjudet att slänga trädgårdsavfall i naturen!

Kontakt

David Säll på Gästrike återvinnare leder projektet på återvinningscentralen i Järbo, tel 070-604 17 88, david.sall@gastrikeatervinnare.se. David kommer tillsammans med Olle Thåström från Järbo byalag att finnas på plats på återvinningscentralen i Järbo under torsdagen den 3/10 mellan kl 13-14.

Återvinningscentralen i Järbo ligger på Spelbovägen 4 och har öppet torsdagar kl 13-19

• regional utveckling
  • sandviken