Trädgårdsavfall kan lämnas i Solbacka

Torsdagar under oktober/november kommer det finnas möjlighet att lämna sitt trädgårdsavfall direkt på Valbo Entreprenad i Solbacka.

Initiativet har tagits utifrån ett av många bra förslag som lämnats till Gästrike återvinnare i samband med att återvinningscentralen i Forsbacka stängdes ner.

- I samarbete med Valbo Entreprenad kan vi under den här perioden göra det lättare för boende i Valbo och Forsbacka att lämna sitt trädgårdsavfall i sitt närområde, säger Per Sundström, chef logistik och behandling på Gästrike återvinnare.

Det trädgårdsavfall som lämnas på Valbo Entreprenad används i produktionen av biogas och biogödsel på biogasanläggningen i Forsbacka. Ett fantastiskt lokalt kretslopp som vi alla är med och bidrar till när vi i vår vardag sorterar ut vårt matavfall och lämnar trädgårdsavfallet till återvinningscentralen.

På premiärdagen, torsdagen den 11 oktober, kommer miljöpedagoger från Gästrike återvinnare finnas på plats på Valbo Entreprenad och bjuda på äppelmust, svara på frågor om återvinning och berätta mer om biogasanläggningen i Forsbacka.

Välkommen med ditt trädgårdsavfall

Torsdagar kl 12-19 under v 41-46 på Valbo Entreprenad (mellan Värdshusvägen i Forsbacka och Solbacka i Valbo)

Media är välkomna på premiärdagen

Torsdag 11 oktober mellan kl 15-18 på Valbo Entreprenad (mellan Värdshusvägen i Forsbacka och Solbacka i Valbo).

För frågor på plats på Valbo Entreprenad den 11 oktober

Mirja Hagström, miljöpedagog på Gästrike återvinnare

tel 073-079 82 93

För frågor per telefon