Uppförandekod ska säkra miljö- och klimatmål

Gästrike återvinnare har antagit en uppförandekod, så kallad ”Code of conduct”, i relation till sina leverantörer som ska tydliggöra vilka beteenden som är lämpliga ur ett affärsetiskt hänseende.

Gästrike återvinnare stödjer FN Global Compacts tio principer för mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och antikorruption. Principerna är vägledande för Gästrike återvinnares hållbarhetsarbete och där barns rättigheter är särskilt viktiga att värna om.

- Uppförandekoden ska säkerställa att våra miljö- och klimatmål och krav om barns säkerhet och trygghet även följs av våra underleverantörer. Vi handlar för mellan 160-220 miljoner kronor per år. De pengarna vill vi ska bidra till en mer hållbar värld oavsett var de hamnar, berättar Therese Metz, Gästrike återvinnares ordförande.

Arbetet med uppförandekoder behöver fungera i alla led. Samtidigt ger den kunder och intressenter en möjlighet att påverka i frågorna såväl lokalt och regionalt som nationellt och internationellt. Hos Gästrike återvinnares finns det redan nu en efterfrågan hos kunder på den marknadsutsatta delen av verksamheten.

-Vi säkrar på det här sättet vår del i kedjan och för in vår uppförandekod successivt i alla nya avtal. I avtal som redan pågår gör vi utskick för att få leverantören att godta de nya villkoren. I nästa steg kommer vi arbeta med uppföljning, på egen hand eller med hjälp av en oberoende tredje part, berättar Michael Kazmierczak, inköpsansvarig på Gästrike återvinnare.

Gästrike återvinnares Code of conduct finns att läsa i sin helhet på Gästrike återvinnares hemsida.