Äppellikör med smak av renfana och lakritsrot vann Matverk Närke 2017

Pommes de Fleur är en likör på äpplen, smaksatt med renlav och lakritsrot. Det är lokala råvaror, precis enligt tävlingsreglerna i innovationstävlingen Matverk. Både smakjury och marknadsjury delade ut höga poäng och därmed vann äppellikören Matverk Närke 2017. Den går nu vidare till riksfinalen i Matverk under Forum Nyköping 28-29 mars 2017:

Bakom den vinnande äppellikören står Mikael Norell, förädlare (kemist), Tomas Runnquist, kock (entreprenör) och Andreas Svensson, producent. Lagmedlemmarna ingår i en förening/organisation som heter Samverkarna i Glanshammar och Svensk Absint AB.

Juryns motivering
En produkt med elegant och originell smakupplevelse. Färsk och frisk med en hög smak och doft. Här samsas genuint hantverkskunnande, på gränsen till det nördiga, med ett modernt tänk och gamla medicinalväxter. I en förpackning med starkt formspråk finner vi en färdigbearbetad produkt med en nationell såväl som internationell marknad, som blivit starkare av att den är svagare….

– Det här är en väldigt trevlig och originell produkt, som är färdig för försäljning, både nationellt och internationellt säger en nöjd Fredrik Kämpenberg, ansvarig tävlingsledare för matverk Närke 2017. Jag tror Närke har goda chanser i riskfinalen i Nyköping i mars!

Kontakt Team Pommes de Fleur
Tomas Runnqvist, kock