Överstekvarn Chili senap blev stark vinnare i Matverk Gotland 2017

Finalen i Matverk Gotland 2017 avgjord. Vinnare blev Överstekvarn Chili, en gotländsk senap med smak av _ ja, såklart chili. Juryn bestod av bland andra Gotlands Landshövding Cecilia Schelin Seidegård och ALMI Gotlands VD Juliana Falke.

Juryns motivering

”Med en tydlig vision och en innovativ vidareutveckling av en klassisk gotländsk produkt, har det skapats en produkt med stor potential att stärka matupplevelsen i den klassiskt svenska husmanskosten över hela landet och dessutom bidra med lite extra sting.”

Råvarorna i senapen kommer från Arne Nyroths senapsodling i Bäl och från Överstekvarn Chili Gotland som drivs av Anna och Gary Mathers som också förädlat produkten. All deras chili skördas i egna växthus på Överstekvarn Gård i Lummelunda på Gotland.

– Årets tre finalister i Matverk på Gotland presenterade tre helt skilda produktområden vilket gjorde juryarbetet väldigt spännande och brett. Vi hade det väldigt trevligt och kunde konstatera att Gotland har en stor bredd och stor kreativitet när det gäller att produktutveckla från jord till bord, säger Magnus Olsson, tävlingsledare för Matverk Gotland 2017.

Kontakt vinnarlaget "Överstekvarn Chili"
Anna Mathers
info@chiligotland.se