Första pris i riksfinalen Matverk går till Slaktarens hemlighet

Första pris i riksfinalen av Matverk 2017 har tilldelats Slaktarens hemlighet från Ångermanland, med motiveringen:

»En nära nog komplett produkt. Väl förpackad och presenterad med en bra historia. Välkänd men ändå helt ny. Hantverk i toppklass. En smak, textur och doft som får den mest kräsne att le förnöjt. Den klassiska, väldoftande symbolen för landskapet får maka på sig lite för att ge plats åt en ny hjälte. Slaktarens hemlighet från Ångermanland/Höga kusten.»

Slaktarens hemlighet är skapad av Janne Johansson, Peter Eriksson, Linnéa Liljedahl och Måns Johansson. Förpackningen fick också ett Matverks marknadsjurys hedersdiplom.

– Det känns helt otroligt roligt, säger Janne Johansson från Gården i Långsjön. Inte väntade vi oss att vi skulle vinna en sådan här tävling och bli bäst i Sverige!

Janne berättar vidare:

– Detta är en spansk styckdetalj som heter secreto. Vi styckade ut den på kul. Linnéa & Peter kom på att torrsalta och röka den och det blev en riktig hit! Förpackningen spånade och klurade vi ihop tillsammans.

Kontakt lag Slaktarens hemlighet
Råvaruproducent: Janne Johansson (Gården i Långsjön) 070-699 1082
langsjon@telia.com
gårdenilångsjön.se