K-märkta kålrotsfrön i unik utgåva

Kålrotsakademien fortsätter sitt oförtröttliga arbete för att utveckla den svenska matkulturen. Efter höstens rekordprovning av 50 sorters kålrot har efterfrågan på frön från den svenskaste av alla rötter varit stor.
Nu har akademiens ledamöter Matti Leino och Hans Naess odlat fram
frö till två utvalda kålrotssorter som idag släpps i en begränsad upplaga – Klint Karin och Vintjärn.

Kålrotsakademien har valt kålroten som symbol eftersom den har uppstått i Sverige som en hybrid mellan kål och rova och sedan spridits vidare i världen under namn som rutabaga, swede och Swedische rübe.
– Ingen annan växt är lika svensk som kålroten och ändå har den knappast fått någon uppmärksamhet och intresse de senaste 50 åren. Den har levt i skuggan fram tills nu och man har på sin höjd kunnat hitta en enda anonym sort i butikernas rotsakshylla, berättar Hans Naess, agronom, odlare och preses i akademien.

Efter att ha anordnat smakprovningar och utmanat Sveriges toppkockar i kålrotsinnovation, tas nu steget att sprida själva växten genom att sälja frö till engagerade odlare runt om i landet.
– Många har hört av sig och önskat bidra till mångfalden genom att odla de sorter vi presenterat på våra möten. Nu släpper vi de två första sorterna och satsar på fem till 2020. Fröodling är en sport för uthålliga, menar Matti Leino, agronom och docent i genetik som forskar i kulturväxternas historia.
– De sorter som finns idag har överlevt tack vare kloka och hängivna odlare som hållit unika sorter levande genom generationer.

Frösläppet erbjuder en unik chans för odlarentusiaster.
– Med valet av dessa två sorter vill vi visa på spännvidden som finns i smak och textur – från krispig och vitköttig som Vintjärn till en len och gulköttig som Klint Karin, menar Hans Naess.

Frön i begränsad upplaga kan beställas här.

Matti Leino och Hans Naess från Kålrotsakademien har odlat fram frön till sällsynta kålrötter. Foto: Patrik Arneke.

KLINT KARIN

Delsbo, Hälsingland

Historik
Klint Karin Persson odlade på 1940-talet rovor till sina kor på gården i Delsbo i Hälsingland. En gång hittade hon några rötter på åkern som skilde sig från rovorna och hon sparade dem. De visade sig vara kålrötter, vilka blev så omtyckta att de fortsatte odla dem inom släkten. Efter Klint Karin tog sonen Lars vid odlingen och sedan barnbarnet Marie. Vid ett tillfälle upphörde odlingen men räddades från några sista rötter sparade i en källare. Sorten donerades till Programmet för Odlad Mångfald 2010 och uppfördes som bevarandesort av Kålrotsakademien 2018.

Utseende
Runda rötter med grön grundfärg och svag violett inslag, undersidan är ljust gul. Köttet är gult. Bladverket är upprätt och har ljusgröna stjälkar. Sorten bildar ofta många bladrosetter

Smak
Sorten har en söt och fruktig smak med en fast textur. Passar bra att tillaga, såsom kokt, bakad, stekt/grillad eller rökt.
NGB 21676

Bild på Klint Karin Persson.
Läs mer i boken Klint Karins kålrot och Mor Kristins böna av Matti Leino.

VINTJÄRN

Sörskog, Dalarna

Historik
I Bjursås i Dalarna är kålrotstraditionen stark och flera lokala stammar odlas. ’Vintjärn’ härstammar från Sörskog varifrån en fiskekompis till Einar Östberg fick frö till kålroten någon gång under 1900-talets första hälft. Einar fortsatte odlingen fram till 1970-talet i köksväxtlandet i Grycksbo där Einar och hans fru Astrid bodde. Därefter tog sonen Eilert vid och donerade sorten till Programmet för Odlad Mångfald 2002. ’Vintjärn’ uppfördes som nationell bevarandesort av Kålrotsakademien 2018.

Utseende
Runda rötter med grön grundfärg med svagt violett inslag, undersidan är vit. Köttet är vitt kött. Bladverket är upprätt med sparsamt flikade blad på ljust gröna och svagt violetta stjälkar.

Smak
Vintjärn hamnar i topp vid Kålrotsakademiens smakprovningar. Frisk smak med en viss syrlighet och krispig textur. Påminner om äpple och rädisa. Läcker rå. Kan med fördel ersätta potatis vid stuvning.
NGB 17911

Kontakt:Matti Leino: 073-987 77 00, matti.wiking.leino@gmail.com

Hans Naess, preses: 070-398 49 68, hans.naess@agroax.se

Kommunikationsansvarig: Anna Lind Lewin, 070-656 31 31, anna@lindlewin.se