Nu tar Stockholm plats i innovationstävlingen Matverk – med stöd av Matlust Södertälje

Dags för odlare, uppfödare, kockar, matlagre och förädlare i Stockholm att bilda lag

I år deltar Stockholms län för första gången i innovationstävlingen Matverk som arrangeras av den ideella föreningen Gastronomiska Samtal. De tävlande ska skapa en livsmedelsprodukt med lokal förankring och med en plan för målgrupp och marknadsföring. Vinnaren går vidare till riksfinalen som hålls under Forum Nyköping den 1 till 2 februari. Mycket hänger på det lokala engagemanget för innovation och mat. I Stockholms län är det Matlust Södertälje och Länsstyrelsen i Stockholm som tillsammans tagit sig an regionstävlingen med jurybedömning och final.

Hoppas både på nya produkter och nya samarbeten

Matlust Södertälje är ett femårigt projekt som arbetar med att stärka tillväxt och hållbarhet inom livsmedelsnäringen i Stockholmsregionen. Eva Helén är tävlingsledare i Stockholms län och innovationsansvarig i Matlust.

– Matverk är en väldigt intressant tävling med innovation i fokus, säger Eva Helén. Ett mål för Matlust är att stödja företag att få fram nya hållbara attraktiva produkter. Vi vill uppmuntra till att höja kvaliteten på maten, och vi hoppas att Matverk ger oss några nya spännande produkter till såväl allmänheten som till de offentliga köken

Mette Kjöbek Petersen från Länsstyrelsen ser Matverk som ett redskap att stärka samarbete och nätverk i regionen.

- Eftersom tävlingen bygger på lagsamarbeten mellan råvaruproducenter och förädlare har den en stor potential att få fram både nya produkter och nya samarbeten i Stockholms län, säger Mette Kjöbek Petersen. Vi hoppas att länets råvaruproducenter låter sig inspireras och tar tillfället i akt att delta – det finns en stor marknad runt knuten.

Inspirationsdag för intresserade i maj

För dem som vill bilda lag och tävla i Stockholmsregionen gäller det att anmäla sig före den 9 september. Stockholmstävlingen avgörs den 9 november och det lag som vinner representerar Stockholm i riksfinalen av Matverk 2017 den 1 till 2 februari i Nyköping. Redan nu den 25 maj finns det möjlighet att delta i en Inspirationsdag kring Matverk i Stockholms län.

Matverk 2013 – 2016

Gastronomiska Samtal startades av Mathias Dahlgren och Hans Naess och tror på samtalets och samarbetets makt att förändra vår svenska gastronomi – och förbättra världen. I år firar man femårsjubileum och passar på att expandera. Åland är med för andra året och Stockholm har för första gången,

I snitt brukar cirka tjugo svenska landskap tävla om de tre topplatserna i riksfinalen i Sveriges största produktutvecklingstävling Matverk. I år var riksvinnaren en svensk pesto, ramslöksgremolata från Gotland. Den har redan fått en flygande start och etablerat nya säljkanaler i Stockholm och runt om i Mälardalen. För att komma så långt måsta laget med sin produkt först vinna i finalen på hemmaplan. Men faktum är att även en god placering i den regionala finalen ofta leder till både uppmärksamhet och framgång för vinnarna.

- 100 regionala produktutvecklingstävlingar runt om i Sverige

- 700 nya produkter har fått chansen att möta marknaden

- 1.500 produktutvecklare i form av råvaruproducenter, förädlare och kockar

- Hittills har 450 bönder, odlare, uppfödare, fiskare, förädlare, kockar, bagare och konditorer, handlare och grossister och studenter, bytt erfarenheter och idéer.

Kontakter:

Eva Hélen tävlingsledare Stockholms län och innovationsansvarig i MatLust: eva.helen@sodertalje.se

Mette Kjöbek Petersen, Länsstyrelsen Stockholm: mette.kjobeckpetersen@lansstyrelsen.se

Carin Granlund Olsen, verksamhetsledare i Gastronomiska Samtal: carin@gastronomiskasamtal.se