ÖLANDS VINNARE ÄR EN MJÖLKGLASS Á LA ”COW BOYS”

Det finns fler kor än invånare i Sveriges minsta landskap. Då ställer sig också en helt genuin mjölkglass överst på pallen i Öland, mitt i vintern. På Halltorps Bistro korades guldglassen som får möta alltifrån kött till marmelader i riksfinalen i Matverk.

Öland var näst sista landskapet ut bland de tävlande i landets matverkstävlingar. Hela elva produkter ställde upp i tävlingen och det var en person som dominerade på Halltorp. Jörgen Rasmussen från Halltorps Gästgiveri inte bara vann, han var också med i lagen som knep tredje- och fjärdeplatsen.

- Egentligen trodde jag kanske att någon av de andra produkterna skulle vinna, men jag inser att den här glassen har stor potential, säger Jörgen Rasmussen som har många strängar på sin kulinariska lyra på Öland. Förutom att han är kock är han till exempel också lärare på hotell- och restaurangprogrammet på Halltorps gästgiveri – där han också är ägare.

- Jag jobbar hela tiden med att få upp Öland på en högre nivå när det gäller saker som närproducerat och krav, säger Jörgen Rasmussen som också har en tanke med hur den vinnande glassen kan utvecklas till en öländsk storsäljare.

- Den här glassen kan jag smaksätta med till exempel öländska jordgubbar och havtorn, fortsätter han och utvecklar planerna på att ta fram en särskild frysdisk med olika öländska glassorter, alltså lite som amerikanska Ben & Jerry lyckats med.

I lag med Mikael Petersson och mjölkbonden Greger Johansson, vann ”Cow Boys” över en öländsk chili från lag ”Bönmästarna” med drygt hundra slutpoäng. Juryn hade mycket (angenäma) bryderier att ta ställning till efter att produkterna lades fram.

- Själva tävlingen flöt på bra, men sammanställningen och sluträkningen tog längre tid än vi räknat med, meddelar tävlingsledningen i Ölands jury.

Motivering:”Öländsk Cow Boys är en ny öländsk glassprodukt från en region med stark mjölkproduktion och med fler kor än invånare i landskapet. En unik smak, framställd på ett enkelt sätt och med 4 procent mjölk som huvudråvara. Smakerna i glassen var väl samstämda och glassen ses som kulinarisk möjlighet för besökare och invånare. En klar vinnare.”

För kontakt: Eva Petersson, tävlingsledare Matverk Öland, 073-30 27 234, langerum@swipnet.se