Framsteg i muddringsprojektet

Framsteg i muddringsprojektet

Med anledning av det pågående muddringsprojektet har Sjöfartsverket nu meddelat nya temporära restriktioner för inseglingen till Gävle Hamn. Dessa restriktioner gäller från nu fram till muddringen är helt färdigställd, något som enligt plan skall ske senast 2014-06-30.

För Holmuddsrännan gäller:
  • Max tillåtet djupgående = 10.1.m
  • Max tillåten bredd = 35.00m
  • Lotsning av fartyg bredare än 29.99m skall assisteras av två lotsar

Krav på eskort bogsering för passage av rännan är borttaget.

Ingen mörkerrestriktion.

Vind och siktförhållanden kan påverka möjligheten att passera rännan, På vilket sätt, avgörs av berörd lots beroende på det aktuella fartygets egenskaper.
Den kortsiktiga effekten för Gävle Hamn blir framförallt att mörkerrestriktionerna försvinner vilket varit ett operativt problem för både hamnen och rederierna under många år. Nu ser vi fram emot sommarens färdigställande vilket även kommer möjliggöra betydligt större fartyg i Gävle Hamn.

Hamnens kajer har fortsatt individuella restriktioner. För mer information kontakta Gävle Hamn.