Sveriges nordligaste gränskontrollstation för livsmedel invigd

Sveriges nordligaste gränskontrollstation för livsmedel invigd

Nu i höst har en ny era inletts i Gävle hamn. Landets nordligaste gränskontrollstation för livsmedel har invigts.

– Det här är ett viktigt steg för oss för att fortsätta vara relevanta för importörer och rederier, säger Yilport Nordics VD Eryn Dinyovszky.

När den 500 kvm stora kontrollstationen invigdes höll terminaloperatören Yilport Nordics VD Eryn Dinyovszky en informativ genomgång om bakgrunden till varför projektet startat, vilka utmaningar de stött på men också vad denna investering kommer betyda för hamnen i stort.

– Det här är ett viktigt steg för oss för att fortsätta vara relevanta för importörer och rederier. Utmaningarna Sverige har är att de flesta människorna bor i den södra delen av landet och att de större importerna av livsmedel sker söderut. Men just nu växer det så det knakar mellan Stockholm och Uppsala, vilket ger oss här i Gävle potential att expandera med denna investering, säger Eryn Dinyovszky.

Själva kontrollerna på stationen utförs av Livsmedelsverket och man letar bland annat efter läkemedel i animaliska produkter. Men även andra prover tas, allt beroende på vilket livsmedel som importeras. Allt som importeras utanför EU in i EU måste gå igenom en kontroll. Däremot tas proverna slumpvis.

Livsmedlen som kontrolleras är indelade i fyra olika grupper:
• Animaliska – kött, fisk, mjölk, ägg.
• Vegetabiliska – produkter från växtriket.
• Sammansatta – livsmedel som innehåller både vegetabiliska och animaliska.
• Ekologiska – särskilda regler gäller för livsmedel som är ekologiska.

Utanför kontrollstationen finns ett containerlager där ca 130 containers med kyl- och frysvaror kan lagras upp till en vecka med bibehållen kyla.