Gavlegårdarna har lämnat in en ansökan om bygglov till Gävle kommun för att bygga ett nytt trevåningshus i Villastaden.

Nyhet -

Gavlegårdarna har lämnat in en bygglovsansökan för ett trevåningshus med 12 stycken lägenheter i Villastaden. Huset som kommer att ligga bakom Ericssonska stiftelsen, vid Runebergsvägen, blir ett så kallat Kombohus. Lägenheterna kommer att ha två till tre rum och kök på 60-72 kvm med öppen planlösning och hög tillgänglighet.

Om bygglovet godkänns så kan bygget börja redan under hösten 2015, med inflyttning under 2016. Vad hyrorna kommer att bli är ännu inte klart.

- Huset är tänkt att ha varma gula toner som kommer att passa bra in med våra övriga hus i området, säger Iris Karamehmedovic, byggprojektledare.

Gavlegårdarna har för närvarande lägenheter på Fridstaplan 2-12 samt Fredriksdalsvägen 6-10 i Villastaden. Gavlegårdarnas hyresgäster och övriga grannar i området har informerats om byggplanerna.