35 lägenheter med gemenskap och fin utemiljö för 65+

35 lägenheter med gemenskap och fin utemiljö för 65+

Måndag 9 april släpper Gavlegårdarna 35 lägenheter till målgruppen 65+ som vill bo med gemenskap med grannarna. Lägenheterna ligger på Pukslagarvägen i Bomhus och är ett så kallat trygghetsboende. Det innebär att det är vanliga hyreslägenheter på 1, 2 eller 3 r o k, men att det även finns gemensamma ytor och en trivselvärd för att samordna aktiviteter.

Utemiljö med extra allt

Utemiljön på Pukslagarvägen blir något alldeles extra. Gavlegårdarnas landskapsarkitekt har arbetat fram en gemensam trädgård med gott om kvaliteter för den som vill aktivera sig – med grannarna, barnbarnen eller på egen hand.

- Det finns en pergola att dricka eftermiddagskaffet i, ett utegym, en boulebana, flera sorters äppelträd, plommon, päron, vindruvor, körsbär, vinbär och krusbär. En egen odlingslåda för den som känner för att odla sina egna kryddor eller grönsaker. Växter som inte bara är vackra och luktar gott utan även drar till sig fjärilar. En gemensam grillplats där man kan grilla och ha trevligt tillsammans under ljumma sommarkvällar. Skogen ligger precis bredvid, där man kan plocka bär och svamp eller bara ta en promenad. Och när barnbarnen kommer på besök finns en liten lekpark för dem också, med sandlåda, kompisgunga och rutschkana, berättar Michael Bergman, landskapsarkitekt på Gavlegårdarna.

Moderna lägenheter och gemensamma ytor

Själva bostäderna finns i två stycken trevåningshus. Alla lägenheter har egen tvättmaskin och torktumlare, säkerhetsdörr och balkong. I ett av husen finns en gemensamhetslokal för den som vill umgås med sina grannar och trivselvärdar anställda för att hjälpa till med att samordna aktiviteter. Det kan vara allt från filmkväll och vinprovning till yoga och körsång – hyresgästerna bestämmer!

Gavlegårdarna städar och flyttar

Gavlegårdarna kommer att bjuda de som flyttar in på Pukslagarvägen i december på både flytthjälp och flyttstädning, oavsett om man idag bor hos Gavlegårdarna eller i en annan boendeform.

- För den som bott i många år på samma plats och dessutom blivit till åren kan en flytt kännas som ett nästintill oöverstigligt projekt. Det känns därför väldigt bra att kunna underlätta lite med dessa två tunga bitar, säger Krister Olsson, byggprojektledare på Gavlegårdarna. Dessutom kommer vi att ha personal på plats vid inflyttningen, för att hjälpa till med att sätta upp tavlor och speglar, ställa in tv:n och komma igång med bredbandet.

Lägenheterna publiceras på Gavlegårdarnas hemsida den 9 april ligger ute t o m 30 april. Inflyttning sker i december 2018

Hyror

1 rum och kök 26,5m2 5125 kr/mån