Fossilfritt bränsle i Gavlegårdarnas bilar

Fossilfritt bränsle i Gavlegårdarnas bilar

Nu förstärker Gavlegårdarna sin satsning att tänka miljösmart och köper in nya miljöbilar. Syftet är att ytterligare minska bolagets miljöpåverkan.

Gavlegårdarna fortsätter att skärpa miljökraven för sina bilar och köper under våren in tolv stycken miljöbilar varav två gasbilar och tio elbilar. De nya bilarna drivs på så kallat fossilfritt bränsle enligt kommunens krav inom det miljöstrategiska programmet. Samtliga Gavlegårdarnas bilar är dessutom utrustade med alkohollås och farthållarsystemet ISA.

Framåt sommaren kommer Gavlegårdarna att ha ca 65 stycken servicefordon och runt 14 personbilar. Då kommer deras fordonsflotta att bestå av 75 % miljöbilar, men antalet miljöbilar ökar ständigt. Enligt Gävle Kommuns krav inom det miljöstrategiska programmet så ska hela kommunens fordonsflotta att år 2020 vara utbytt till fordon med fossilfritt bränsle. Även fyra elcyklar har köpts in för att uppmuntra personalen till att använda cykel istället för bil li tjänsten.

• Vi uppmuntrar ofta våra hyresgäster att återvinna och tänka miljösmart. Självklart ska även vi, i vårt arbete, göra allt vi kan för att ha en så liten påverkan på miljön som möjligt. Att köra fordon som inte går på fossila bränslen är ett led i vårt miljöarbete, säger Mats Åström, Miljöchef Gavlegårdarna.

FAKTARUTA FOSSILFRITT

Fossilfri betyder exempelvis att drivmedlet i fordon och energikällorna i fastigheter inte är framställda av fossila bränslen som råolja, naturgas eller kol. Istället kommer energin från källor som kontinuerligt förnyas, som sol, vind, vatten och biobränslen. Fossila bränslen har bildats för miljoner år sedan av döda växt- och djurdelar. Användningen av fossila bränslen leder till förstärkt växthuseffekt vilket påverkar klimatet. (Källa: Gävle Kommuns miljöstrategiska program)

Läs mer: http://www.gavle.se/Bygga-bo-miljo/Miljo-och-klimat/Miljostrategiskt-program/

Kontaktperson Louise Gauffin Kommunikationschef Gavlegårdarna 070-414 03 00