Foto Albin Bogren

Gavlegårdarna tackar den första omgången sommarjobbare och välkomnar omgång två.

På måndag startar andra omgången sommarjobbare på Gavlegårdarna sin arbetsperiod. Det är ungdomar från Gavlegårdarnas bostadsområden och barn till anställda som erbjuds möjlighet att jobba. Uppdragen varierar och ungdomarna hanterar alltifrån målning, trädgårdsskötsel till utdelning av årsmagasinet.

Varje sommar antas cirka 80 sommarjobbare på Gavlegårdarna. Alla som är mellan 16-18 år och har förälder som är hyresgäst hos Gavlegårdarna, har möjlighet att söka sommarjobb. Ansökningar gällande sommarjobb tas emot från mitten på februari till mitten på mars. Ungdomarna arbetar i femveckorsperioder och var man arbetar styrs efter var man bor då erfarenheten varit att man blir mer mån att ta hand om sitt bostadsområde efter en sommar på Gavlegårdarna.

- Det finns många fördelar med att kunna erbjuda sommarjobb, att redan som 16-åring få möjlighet att skaffa sig arbetslivserfarenhet är mycket positivt. Vi märker även ett mycket större engagemang bland våra ungdomar att på lång sikt hålla fint i våra områden, säger Kristina Kratz, HR-chef Gavlegårdarna.

Kontaktperson Louise Gauffin Kommunikationschef Gavlegårdarna 070-414 03 00

AB Gavlegårdarna är ett av landets större allmännyttiga bostadsföretag utanför storstäderna med 14 400lägenheter, 1 000 lokaler och 200 medarbetare. Vårt uppdrag är att erbjuda ett tryggt och trivsamt boende. Tillsammans med våra hyresgäster utvecklar vi Gävle till en modern och attraktiv bostadsort, både genom att renovera och förnya i äldre områden och genom att bygga helt nya hus och lägenheter.