Hyresförhandlingarna nu avslutade

Hyresförhandlingarna mellan Gavlegårdarna och Hyresgästföreningen är nu avslutade. Förväntningar om låga kostnadsökningar lade grund för mycket begränsade hyresökningar för 2016. Det stora flertalet av Gavlegårdarnas hyresgäster får en hyresökning som understiger 100 kr/månad. Höjningen träder i kraft den 1 mars 2016 och gäller till den 31 december 2016

Mer än 14.000 lägenheter får en höjning som understiger 100 kr per månad. De lägenheter som får mer än 100 kr är till större delen stora, nyproducerade, lägenheter. Lägenheter som genomgått stam- eller ytskiktsrenovering får också en högre höjning utifrån det standardval som hyresgästen gjort.Den genomsnittliga höjningen uppgår till 0,65%, men hyreshöjningarna sker i intervallet 0 – 1,3%. Hyran för garage och parkeringsplatser höjs med 0,65%.

- En lägenhets hyra är beroende bl.a. av bostadens attraktivitet, läge, standard och storlek. Det är lägenhetens aktuella hyra i förhållande till rikthyran som avgör var i intervallet hyresökningen hamnar., säger Lars Lennmalm vVD Gavlegårdarna.

Vilken rikthyra en lägenhet har beror på bl.a. tryggheten i huset och närområdet, standard på lägenheten och fastigheten, närhet till kommunikationer samt hur attraktivt läget och närmiljön är. Modellen för hur rikthyran räknas ut har arbetats fram tillsammans med Hyresgästföreningen.

Kontaktperson Louise Gauffin Kommunikationschef Gavlegårdarna 070-414 03 00

AB Gavlegårdarna är ett av landets större allmännyttiga bostadsföretag utanför storstäderna med 14 400 lägenheter, 1 000 lokaler och 200 medarbetare. Vårt uppdrag är att erbjuda ett tryggt och trivsamt boende. Tillsammans med våra hyresgäster utvecklar vi Gävle till en modern och attraktiv bostadsort, både genom att renovera och förnya i äldre områden och genom att bygga helt nya hus och lägenheter