Inget medlingsbud för 2021 års hyror

Det var i december 2020 som parterna, Gavlegårdarna och Hyresgästföreningen, vände sig till Hyresmarknadskommittén med en begäran om medling gällande hyrorna för 2021. Orsaken var att parterna stod så långt ifrån varandra att man inte såg någon möjlighet att komma överens lokalt.

Under tisdagen kom beskedet att Hyresmarknadskommittén inte kunnat enas om något medlingsbud. Parterna har då möjlighet att antingen ta upp de lokala förhandlingarna igen eller att lämna ärendet vidare för slutligt beslut från Hyresmarknadskommittén.

- Att medlarna inte kunnat enas om något förslag till lösning är inte helt ovanligt. Men det är naturligtvis en indikation på att man står långt ifrån varandra, även på central nivå, säger Roberth Krantz, förhandlingsansvarig på Gavlegårdarna.

- Vi har idag kommit överens med Hyresgästföreningen om att det inte känns meningsfullt att ta upp våra förhandlingar igen. Därför meddelar vi Hyresmarknadskommittén att de nu får fatta ett beslut i frågan, fortsätter han.

Många miljonprogramslägenheter med stora behov av underhåll var ett av argumenten när Gavlegårdarna gick in i de lokala hyresförhandlingarna under hösten. För att klara av en framtid där bolaget kan fortsätta att arbeta för hyresgästernas trygghet och trivsel, begärde man en hyresjustering på 3.75% från den 1 januari 2021. Detta ger en höjning på cirka 200 kronor/månad för en genomsnittslägenhet med en månadshyra på ungefär 5500 kronor/månad.

Men Gavlegårdarna signalerade samtidigt att man idag verkar på en marknad där bolagets kostnader kvarstår eller ökar, medan intäkterna inte går åt samma håll. För att nå en rimlig nivå av underhåll skulle intäkterna i dagsläget behöva öka med 7.5%, något som dock är alltför tufft för en hyresgäst att klara av.

Gavlegårdarna har därför inlett andra processer som ska förbättra bolagets ekonomi. Ägaren, Gävle kommun, har också justerat sitt avkastningskrav på bolaget vilket frigör mer pengar till bland annat underhåll. Men de här åtgärderna räcker inte till. För att klara framtiden krävs en justering av bolagets hyror som idag är en av de lägsta bland allmännyttan i Sverige.

Det är alltså fortsatt osäkert vilken hyresjustering som ska ske för Gavlegårdarnas hyresgäster för år 2021. Yrkandet om 3,75% höjning har begärts från 1 januari 2021 och beroende på utgången i den fortsatta processen kan det bli aktuellt med en hyresjustering retroaktivt.

Roberth Krantz, förhandlingsansvarig Gavlegårdarna, tel. 070-414 27 26

Cathrine Holgersson, vd Gavlegårdarna, tel. 070-414 09 81