Nu startar Gavlegårdarna ny odlingssäsong i pallkragar

När Gavlegårdarna köpte Läkeroltomten ingick även gamla lastpallar och pallkragar. Under förra året omvandlades dessa till små odlingslotter vilket blev en succé. Att stadsodla i pallkrage har blivit trendigt runt om i världens storstäder, så även i Gävle

Nu startar en ny odlingssäsong, intresset är väldigt stort och anmälningarna har rasat in. De som vill odla får av en pallkrage med jord och spännande fröer utkörd till sitt bostadsområde. Över 100 av Gavlegårdarnas hyresgäster får möjlighet att odla. Lördagen den 23/4 kl. 12.00-15.00 anordnas inspirationsträff på Hedvigs Trädgård för att komma igång med odlandet.

• Det ligger helt rätt i tiden för detta. Ekologisk och närproducerad mat är något man pratar mycket om just nu. Tänk dig bara att få gå ut och klippa av några dillkvistar till din kokta potatis. Och mer närproducerat än så här kan du knappast få, säger Michael Bergman, trädgårdsingenjör på Gavlegårdarna.

AB Gavlegårdarna är ett av landets större allmännyttiga bostadsföretag utanför storstäderna med 14 400lägenheter, 1 000 lokaler och 200 medarbetare. Vårt uppdrag är att erbjuda ett tryggt och trivsamt boende. Tillsammans med våra hyresgäster utvecklar vi Gävle till en modern och attraktiv bostadsort, både genom att renovera och förnya i äldre områden och genom att bygga helt nya hus och lägenheter.