Parterna vänder sig till Hyresmarknadskommittén för medling

Med många miljonprogramslägenheter i beståndet ser Gavlegårdarna hur viktigt det är med underhåll. Behovet är stort, på många håll, och det man gör får stor betydelse för hyresgästernas trygghet och trivsel.

Det här var ett viktigt argument när Gavlegårdarna i början av oktober kallade till hyresförhandling för år 2021. För att klara framtiden begärde man en hyresjustering på 3.75% från den 1 januari 2021.

Efter flera förhandlingar har parterna konstaterat att man inte kommer överens lokalt. Nu vänder man sig till Hyresmarknadskommittén som får medla i frågan, vilket betyder att beslutet skjuts upp.

Även i kristider ser Gavlegårdarna vikten av att verksamheten fortsätter fungera. Våra mätningar kring trygghet och trivsel visar tydligt hur viktigt det är att vi fortsätter att underhålla våra fastigheter, bostadsområden och stadsdelar. Behovet är stort då Gavlegårdarna har många lägenheter byggda under miljonprogramsåren, och vi ser att det här är något våra hyresgäster ständigt efterfrågar. Vid sidan av detta måste vi fortsätta att producera nya bostäder för ett Gävle som växer.

I början av oktober kallade Gavlegårdarna till förhandlingar om hyrorna för bolagets lägenheter, lokaler och fordonsplatser. Vi poängterade då att vi idag verkar på en marknad där våra kostnader kvarstår eller ökar, medan intäkterna inte går åt samma håll. För att nå en rimlig nivå av underhåll behöver intäkterna i dagsläget öka med 7.5%, något som dock är alltför tufft för en hyresgäst att klara av. Vår begäran landade därför på en hyresjustering för bostäder på 3.75%, från och med 1 januari 2021. Det ger en höjning på cirka 200 kronor/månad för en genomsnittslägenhet med en månadshyra på ungefär 5500 kronor/månad.

Gavlegårdarna har samtidigt inlett andra processer som ska förbättra bolagets ekonomi. Ägaren, Gävle kommun, har också justerat sitt avkastningskrav på bolaget vilket frigör mer pengar till bland annat underhåll. Men de här åtgärderna räcker inte till. För att klara framtiden krävs en justering av bolagets hyror som idag är en av de lägsta bland allmännyttan i Sverige.

Parterna har nu suttit ner och förhandlat vid flera tillfällen, men inte kommit överens. I fredags, den 18 december, konstaterade man gemensamt att det är utsiktslöst att träffa en överenskommelse lokalt.

- Vi har förståelse för varandras argument och ståndpunkter. Men vi bedömer samtidigt att vi inte kan träffa en lokal överenskommelse och att vi därför behöver ta hjälp av den centrala Hyresmarknadskommittén, säger Roberth Krantz, förhandlingsansvarig på Gavlegårdarna.

- Kommittén ska i första hand komma med ett medlingsbud till parterna. Blir man inte heller då överens är det Hyresmarknadskommittén som fattar beslut om vilka hyror som ska gälla för Gavlegårdarnas lägenheter, fortsätter han.

För Gavlegårdarnas hyresgäster innebär det här att det inte blir någon justerad hyra för januari eller februari på de avier som skickas ut. Beroende på utgången i den fortsatta processen kan det dock bli en hyresjustering retroaktivt.

Roberth Krantz, förhandlingsansvarig Gavlegårdarna, tel. 070-414 27 26

Cathrine Holgersson, vd Gavlegårdarna, tel. 070-414 09 81