Premiäröppning av den första butiken på Godisfabriken

På Godisfabriken skapas en levande mötesplats för långt fler än de boende. Förutom bostäder, bevarade industribyggnader och ett modernt mobilitetshus kommer även en bred variation av verksamheter att finnas i den nya stadsdelen. Den första butiken att öppna är ICA Nära Ahlgrens torg!

Onsdag den 19 april klockan 10 öppnar den nybyggda ICA-butiken och firandet pågår hela dagen genom att personalen dukar fram läckra smakprover från butikens eget kök. På plats finns även leverantörer som bjuder på produkter från sitt sortiment. Butiken är nära 1000 kvadratmeter och finns på bottenvåningen av Gavlegårdarnas sjuvåningshus Pralinhuset som ligger intill Ahlgrens Torg.

Utöver ICA på bottenvåningen har Pralinhuset bland annat ett inglasat atrium med inomhusgrönska, 54 bostäder med tillhörande vinterträdgård, solceller på taket och ett bevattningssystem som återvinner regnvatten. Hållbarhet är i stort fokus och Gavlegårdarna har flera lösningar avtalade för byggnaden där ICA finns. Överskottsvärme från butikens kylmaskiner ska exempelvis användas till bostäderna i huset och den totala energiförbrukningen beräknas därmed ligga på en låg nivå.

ICA Nära Ahlgrens torg har öppet alla dagar mellan 07-22 och här erbjuds fräscha måltidserbjudanden och ett stort fokus på färskvaror. Sortimentet anpassas dessutom utifrån vad som efterfrågas av boende och besökare på området. Under 2023 får ICA sällskap av andra verksamheter på området när Brynäs Salongen, Brödernas, Diléns saluhall, Bed & Breakfast, Inredningsboden med Design by Bülow, en restaurang och ett café flyttar in i sina lokaler på Godisfabriken.

- Det är roligt att det börjar bli en mer levande stadsdel nu när verksamheter börjar flytta in på området, säger Lars Bergmark, affärsutvecklare på Gavlegårdarna.