Samtal kring 2023 års hyreshöjningar pågår med Hyresgästföreningen

Inför årets hyresförhandlingar har en trepartsöverenskommelse mellan Sveriges Allmännytta, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Sverige legat till grund för förhandlingarna. Gavlegårdarna uppdrag är att driva bostadsutvecklingen framåt och erbjuda sina hyresgäster bra bostäder i en god livsmiljö. Som ett ansvarsfullt allmännyttigt bolag med hyresintäkt som enda intäkt ger pågående inflation direkt påverkan på hyrorna. Vi ser därför ett behov av att justera dessa från och med den 1 januari 2023. Med det läge som råder i Sverige, Europa och Världen så är behovet av höjning större än vanligt.

Gavlegårdarna har haft inledande möten med Hyresgästföreningen och har lämnat ett yrkande om att hyrorna ska höjas med 7,01% från och med den 1 januari 2023.

-Vi är fullt medvetna om att det redan idag är tufft för många hushåll i och med den pågående inflationen som innebär höjda kostnader för vardagliga utgifter. Vi har stor respekt och förståelse för de känslor som kan uppstå när ytterligare en utgift ökar. Men den situation som råder ger också en utmanande ekonomisk situation för Gavlegårdarna. För att vi ska ha långsiktiga möjligheter att förvalta våra bostäder på ett bra och ansvarsfullt sätt är yrkandet på hyreshöjning därför större än vanligt, säger Catrine Holgersson, VD på Gavlegårdarna.

En hyreshöjning på 7,01% skulle betyda att snitthyresgästen på Gavlegårdarna som idag har en hyra på ca 6500 kr i månaden, skulle få en ökad hyreskostnad på 450 kr per månad. Hyresgästföreningen har ännu inte inkommit med svar på detta bud eller framfört eget motbud.

- Inför årets förhandlingar har en överenskommelse mellan Sveriges Allmännytta, Sveriges Fastighetsägare och Hyresgästföreningen tagits fram. Överenskommelsen reglerar vilka underlag och kostnader som ska ligga till grund för förhandlingarna om kommande hyrorna. Syftet med överenskommelsen är att underlätta för parterna i landet att få stöd och hjälp i förhandlingsarbetet. Vår förhoppning är att hyrorna ska förhandlas klart inom en snar framtid så att vi undviker att det uppstår en retroaktivitet som måste hanteras i särskild ordning, säger Roberth Krantz, förhandlingsansvarig på Gavlegårdarna