Markus Strömbergsson, socialtjänsten,  berättade för Gavlegårdarnas styrelse hur de arbetar förebyggande i bostadsområdena tillsammans med Gavlegårdarna.
Markus Strömbergsson, socialtjänsten, berättade för Gavlegårdarnas styrelse hur de arbetar förebyggande i bostadsområdena tillsammans med Gavlegårdarna.

​​​Samverkan i förebyggande syfte skapar trygghet

Styrelsen för Gavlegårdarna bjöd in socialtjänsten i Gävle för att diskutera situationen i våra bostadsområden. Vad händer i områdena, ska vi vara oroliga och vad kan vi göra mer än det vi gör idag för att alla ska känna sig trygga?

Socialtjänsten beskrev att läget i Gävle inte är alarmerande ännu, men man ser ett hårdare klimat. Både kommunens socialtjänst, föreningslivet och Gavlegårdarna arbetar förebyggande i bostadsområdena för att otryggheten inte ska öka. Socialtjänsten lyfter fram att Gavlegårdarna gör mycket och hoppas att bolaget fortsätter att stödja viktiga verksamheter och aktiviteter för främst ungdomarna.

• Gavlegårdarna kan inte ta över ansvaret för det viktiga förebyggande arbetet som socialtjänsten och polisen gör men vi kan bidra med att stärka samarbetet och helst utveckla det förebyggande arbetet, säger styrelseordförande Per-Åke Fredriksson.

Socialtjänsten uppskattar det samarbete som de och Gavlegårdarna har idag och poängterar att det är viktigt att vara närvarande i områdena. Socialtjänsten har valt att ändra sitt arbetssätt och är nu mer uppsökande för att visa sin närvaro och kan ta tillvara på tillfällen att prata med individer och grupper. Samarbetet med Gavlegårdarna innebär t ex att se till att enbart de boende kan komma in i fastigheterna så de inte blir ett tillhåll för obehöriga. Satsningen på spontanytor i områdena som träffpunkter uppskattas av de boende och skapar bra förutsättningar att aktivera människor och skapa relationer.

Mötet avslutades med att summera att vi tillsammans gör mycket och bra och det ska fortsätta. Styrelsen bjöd in till fler möten med socialtjänsten och polisen för att följa utvecklingen inom detta område.