Följ vad som händer i Godisfabriken på den nya sajten. godisfabrikengavle.se

Se vad som händer i Godisfabriken - ny sajt lanserad

Här hittar du den senaste informationen om vad som händer i det fd. fabriksområdet där Läkerol en gång tillverkades. Vi har tillsammans med övriga byggherrar höga ambitioner för området och förhoppningen är att Godisfabriken kan bli ett bostadsområde som gör Gävleborna stolta.

Bostadsområdet byggs med höga ambitioner gällande hållbarhet ur samtliga perspektiv. Redan när vi gick ut och frågade vilka byggherrar som var intresserade av att bygga så fick de möjlighet att visa sin vilja att bidra till en socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar stadsdel. Både gällande byggnaderna och livsmiljön.

Det är vanligt att vi hamnar i diskussioner om kvadratmetrar och hyror när vi pratar om bostäder. Men minst lika viktigt är att diskutera hur vi kan skapa förutsättningar för hur man kan leva hållbart i stadsdelen.

Vad kan vi mena med hållbarhet?

Ekologisk hållbarhet kan innebära att miljöbelastningen både blir låg vid byggande men även låg under tiden man lever där. Genom att begränsa biltrafiken i bostadsområdet skapas mer plats till människorna att röra sig och mötas på gatorna, samtidigt som mer hållbara färdsätt prioriteras. Här hoppas vi att verksamheter med fokus på att dela resurser mellan människor och att förlänga livet på prylar som behöver lite kärlek ska vilja flytta in. Och så klart ställer vi krav på att de byggnader som ska byggas i Godisfabriken håller hög standard när det gäller miljöpåverkan och inomhusklimat. Målet är att alla byggnader ska motsvara Miljöbyggnad Silver när de står klara.

Ekonomisk hållbarhet kan handla om resurseffektivitet, både på det sätt du kan nyttja din lägenhet men även i materialval mm. Vi har under rivningsfasen tagit vara på material för återvinning. Arbetet med återbruk och återvinning kommer att fortsätta inom de områden där det är lämpligt under tiden som bostadsområdet byggs upp. Förutsättningar för ekonomisk hållbarhet hoppas vi skapatillsammans - både med dem som kommer att bo i området och tillsammans med de företag som väljer att etablera sig i området. Tillsammans kan vi starta tex bilpooler, cykelpooler mm- att ”dela mera” är något som genomsyrar de förhoppningar som vi tagit till oss i workshops med bland annat ungdomar.

Social hållbarhet innebär att människor kan leva ett gott liv i en trygg miljö. I Godisfabriken vill vi skapa ett bostadsområde där alla känner sig delaktiga och där det finns förutsättningar att leva tryggt och hållbart. Här kommer det byggas hyresrätter och bostadsrätter, små och stora lägenheter samt en förskola för att området ska passa flera plånböcker och familjesituationer. Ung som gammal och alla däremellan ska kunna känna sig hemma i Godisfabriken. Här kommer det att skapas förutsättningar för att de som flyttar hit inte bara ska bo i samma område, här ska de som flyttar in kunna leva tillsammans. Vi bygger in naturliga mötesplatser i området som gemensamma gröna innergårdar, lekmiljöer för barnen, grönområden att umgås i och torg att samlas vid.

Det är dock viktigt att påpeka att det inte är Gavlegårdarna eller de andra sex byggherrarna som kommer att skapa en unik livsmiljö i bostadsområdet. Vi bygger möjligheterna. Det är människorna som väljer att bo där och de som besöker området som kommer att skapa känslan i området.

Vad händer nu?

Några byggnader står kvar i området och de ska få nytt liv. Nya byggnader planeras. Just nu pågår ett planeringsarbete hos alla byggherrar och Gävle kommun som planerar infrastrukturen. När planerna är klara kommer vi att informera på sajten.

Byggprojektet kommer att pågå under många år och de olika faserna finns att följa på sajten: godisfabrikengavle.se

Här kan ni följa byggandet och beskrivningar av de förhoppningar vi har för det nya bostadsområdet.