Blå Band varumärket stärks genom ny visuell identitet och ny kommunikation

Efterfrågan är idag stor på matlagningslösningar som smakar gott och sparar tid i dagens ofta stressade vardagsliv. Blå Bands produkter är både hållbara och klimatsmarta, och bidrar t ex till ett minskat matsvinn.

-Det är dags att påminna konsumenten om Blå Bands produkter som är väldigt praktiska att ha hemma i köket när du har ont om tid eller idétorka och vill laga en snabb och god måltid, säger Malin Hult, nordisk marknadsdirektör på Continental Foods.

Vi lanserar därför nu en ny visuell identitet för Blå Band, med förnyad logotyp, typsnitt, färger och bilder som kommer bjuda våra konsumenter på ännu mer matglädje och inspiration. Den nya identiteten syns bland annat på Blå Bands nya hemsida, www.blaband.se som vi tagit fram i samarbete med kommunikationsbyrån Infab Kommunikation.

Vår nya identitet och även vår nya förpackningsdesign som vi kommer rulla ut i butik med start nu i oktober, har tagits fram i samarbete med designbyrån Pond design:

-Att få möjlighet att modernisera ett klassiskt varumärke som Blå Band har ju varit både oerhört roligt och inspirerande. Vi kände redan från början att det fanns stora möjligheter att väcka liv i varumärket och göra det relevant för dagens konsumenter. Genom att vi också fick möjlighet att jobba med identiteten och förpackning samtidigt skapades de bästa förutsättningarna för att skapa en starkt sammanhållen visuell upplevelse av Blå Band, säger Fredrik Svalstedt, senior client director på Pond design.

Först ut är Blå Bands soppor som når butikshyllorna under oktober månad.

I samband med detta lanserar vi vårt nya kommunikationskoncept som vi tagit fram tillsammans med varumärkes- och retailbyrån Market Navigators. Utgångspunkten för kommunikationen är att visa Blå Band som en enkel, snabb och god lösning när det saknas tid, ork eller fantasi i vardagen. Vi vet hur vardagspusslet ser ut och vi vill vara den där pusselbiten som gör det lite enklare (och godare) att få ett lagat mål mat på bordet.

För mer information, vänligen kontakta:

Malin Hult, Marknadsdirektör Norden, malin_hult@continentalfoods.eu, tel. +46 46-18 08 03

Anna Lindholm, Brand Manager Blå Band Sverige, anna_lindholm@contintentalfoods.eu tel. +46 735 17 72 91

• visuell identitet
  • matsvinn
  • snabbt och lätt
  • snabbt och gott
  • blå band

Continental Foods är ett av Europas ledande livsmedelsföretag med en omsättning på drygt 5 miljarder SEK och drygt 1200 medarbetare. Mat är vår passion och vi skräddarsyr alltid våra erbjudanden utifrån vad konsumenten efterfrågar. Vi tror starkt på lokala varumärken – många av dem har funnits i över 100 år.

Continental Foods Sweden har några av Sveriges mest välkända varumärken på den svenska dagligvarumarknaden och restaurang & storkök. I vår portfölj finns Blå Band®, BONG®, BONG Touch of Taste® och Varma Koppen®. Våra varumärken genomsyras av en lång svensk mattradition där Gustaf Bong startade sin småskaliga livsmedelsproduktion redan år 1890 i Ystad. Continental Foods Sweden har idag ca 50 anställda med huvudkontor i Lund. Läs mer på: www.continentalfoods.se och www.blaband.se