Inga anmälningar om sexuella kränkningar på Göteborgs Kulturkalas

Besökare på flera kulturfestivaler runt om i landet har anmält sexuella kränkningar. När vi nu summerar Göteborgs Kulturkalas förra veckan visar det sig att inte en enda anmälan om kränkning eller annat sexuellt övergrepp har anmälts.

Under året har många sexuella övergrepp på festivaler polisanmälts. Det är ett problem som Göteborgs Kulturkals inte haft något år tidigare. Men istället för att vänta och se skapade organisationen kring Göteborgs Kulturkalas en förebyggande åtgärdsplan.

Den gick dels ut på att bättre upptäcka om övergrepp begicks. Dessutom tog åtgärdsplanen fastta på hur drabbade skulle tas om hand och lättare skulle kunna. Och utifall otryggheten blev stor under kulturkalaset, hur trygga zoner skulle skapas.

Mångfald skapar trygghet
En förklaring till den stora tryggheten som de flesta besökare på Göteborgs Kulturkalas upplever är frukten av ett medvetet arbete. Sedan starten 2007 har festivalorganisationen på Göteborg & Co arbetat systematiskt för att skapa ett evenemang för alla invånare i staden oavsett ålder, bakgrund, social tillhörighet eller intressen.

Vi blandar programpunkterna så att vi byter publik på festplatserna flera gånger varje kväll. På så sätt får vi en självklar rotation och publiken får uppleva många platser och kanske även något de inte tänkt sig. När vi genom våra publikundersökningar hittat grupper som saknas bland besökarna har vi skapat olika projekt för att nå dessa och locka in dem till kalaset.

Samarbeten skapar engagemang
Team Göteborg är också viktig anledning till trygghet och den fantastiska stämingen. Ungdomar från hela staden får engagera sig genom att vara med som volontärer. Och som de engagerar sig. Dessa 1000-tals ungdomar som genom åren varit med har blivit ambassadörer för kalaset i sitt område och i sin bekantskapskrets. De har tagit ansvar och blivit förebilder.

Lägg därtill de över 250 samarbeten med olika kulturaktörer, förvaltningar och myndigheter. Det skapar engagemang som innebär att medverkande är medskapare av Göteborgs Kulturkalas.

Samarbetet mellan arrangör och polis har genom åren också alltid varit väldigt bra där vi tidigt skapat en gemensam målbild och tillsammans jobbat prestigelöst för att nå dit.

Detta är givetvis inte alla men några av anledningarna.

Uppdraget
Göteborgs Kulturkalas ska bjuda på ett årligt kalas som bidrar till ett varmare, mänskligare och roligare samhälle. Genom evenemangets kraft uppmärksammas och stärks det rika kulturutbudet och bidrar till att Göteborg och Västra Götalandsregionen blir än mer attraktiva att leva och verka i, samt att besöka.

Göteborgs Kulturkalas genomförs av Göteborg & Co, på uppdrag av Göteborgs Stad, med stöd av Västra Götalandsregionen och Näringslivsgruppen Göteborg & Co.

Fakta
I augusti varje år exploderar Göteborg i över 1 300 programstarter med fri entré för alla smaker och åldrar. Gator och torg förvandlas till festplatser där du kan frossa i ett rikt utbud av kultur ­ opera, konst, musik, karneval, gatuteater, slöjd, teater, litteratur och film.

På Kulturkalaset samsas olika matkulturer tillsammans med världsartister och lokala band. Med sänkta trösklar vill vi inspirera alla besökare att upptäcka något nytt och fortsätta att uppleva stadens kulturutbud under resten av året.

Kontakt
Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig för Göteborgs Kulturkalas på Göteborg & Co,

Fredrik Beckman, pressansvarig för Göteborgs Kulturkalas på Göteborg & Co,

• göteborgs kulturkalas