Kända göteborgsprofiler ska få ungdomar att prova på yrken under Euroskills

Fotbollsspelaren Anton Hysén och musikerna Ida Redig och Ikhana blir ambassadörer för Euroskills 2016, Yrkes-EM, i Svenska Mässan den 1-3 december. Under genomförandet kommer de att vara på plats som ”Skill Hunters” med uppdrag att inspirera och peppa besökarna att våga prova på yrken och upptäcka sina ”dolda” talanger.
Under Euroskills kommer du inte bara att kunna se Europas 500 vassaste ungdomar tävla i yrkesskicklighet, du kommer också att kunna prova på många yrken själv. För att utmana och inspirera dig som besökare finns Skill Hunters på plats. De kommer att röra sig runt bland montrar och prova på-stationer, testa själva, utmana ungdomar och sätta fokus på extra spännande aktiviteter och händelser. Du kan till exempel utmana dem i allt från pannkaksstekning och nagellackering till svetsning på tid.Syftet att få ungdomar att få upp ögonen för yrkesutbildningar och hantverksyrken som en attraktiv framtid.

Anton Hysén, 25, är fotbollsspelaren som satte ljus på debatten om homosexuella inom idrotten när han själv kom ut som homosexuell 2011 och 2015 tog han hem vinsten i Let’s Dance. – Jag gillar själv att testa nya saker, och att göra det med alla ungdomar känns riktigt roligt. Förhoppningsvis kan jag inspirera dem också. Jag har ju en ganska bra social förmåga så jag hoppas att jag kan hjälpa till att öppna deras ögon, säger Anton Hysén.

Ida Redig, 29, är sångerskan och musikproducenten som bland annat skrivit hiten ”Du är bäst” och framträtt live på de stora tv-kanalerna. Hon har också skrivit musik till långfilmen ”Små citroner gula”. För åtta år sedan byggde hon sin egen studio.

– Det bevisade att jag inte behöver någon annan för att driva mitt företag. Kunskap är nyckeln till frihet i ditt liv – oavsett hur du skaffar den. Fördelen med Euroskills är att du får prova väldigt mycket och förhoppningsvis få svar på vad det är just du vill, säger hon.

Lisa ”Ikhana” Town, 27, slog igenom med debutsingeln ”Pussycat”. Hon har jobbat med Ken Ring, Vic Vem, Parham och Seinabo Sey. 2014 blev hon nominerad till Nöjesguidens Göteborgspris i kategorin årets musik och i somras stod hon på Linnéscenen under Way out West. – Jag har alltid omgetts av människor som peppat och stöttat mig till att bli vad jag vill. Alla kids har inte den lyxen, så kan jag hjälpa till med det vore det nice. Sen är jag peppad på att jobba med de andra ambassadörerna och mäta mina krafter med dem. Men främst ser jag fram emot att träffa kidsen och att ge och få energi.

Läs mer om Euroskills på euroskills2016.com

• evenemang