- Ju fler funderingar och problem vi får ta del av, desto effektivare kan vi hjälpa GBR-anslutna företag, säger Golvbranschens jurist Erik Branér.

Juristen vill ha fler frågor

Den senaste tiden har frågor om avtalsvillkor för prishöjningar inte oväntat dominerat när anslutna GBR-företag sökt juridisk rådgivning hos branschorganisationen. Reklamationsärenden är också frekventa och då är knäckfrågan ofta vad som kan betraktas som ”skälig tid”. Tolkning och råd kring ingångna avtal är den allra vanligaste arbetsuppgiften för Erik Branér, Golvbranschens GBRs jurist.

Han får många frågor men önskar att ännu fler skulle höra av sig;

- Ju fler funderingar och problem vi får ta del av, desto effektivare kan vi hjälpa GBR-anslutna företag. Dessutom får vi veta mer om vilka behov som finns. Det utvecklar branschen och vi kan skapa bättre och mer relevanta blanketter och mallar.

Många anslutna företag är inte medvetna om den juridiska rådgivning som branschorganisationen erbjuder utan extra kostnad. Man kan få svar på de allra flesta juridiska spörsmål utom när det kommer till arbetsrätt.

- Frågorna avspeglar hur det ser ut i byggbranschen och i samhället i övrigt vid ett givet tillfälle. Som nu till exempel, när hantering av höjda priser ligger högt på agendan för företagen, säger Erik Branér.

- Ofta kan jag ge råd direkt i samtalet. Annars får jag fundera eller hänvisa vidare, kanske med lite tips om hur man ska agera i den aktuella situationen.

Förenklat kan man säga att alla krav som ställs på en motpart ska ta utgångspunkt i lag, avtal eller praxis. Vid rådgivning börjar man alltid med att se hur avtalet ser ut, vem som är motpart och vilka skyldigheter entreprenören eller leverantören har enligt avtalstexten.

Golvbranschens jurist menar att den vanligaste orsaken till problem är att det inte finns något skriftligt avtal. Då blir det lätt oenighet mellan parterna kring icke-reglerade frågor.

- Man har olika uppfattning helt enkelt, och det blir gnissel. Det är alltid bättre med ett skriftligt avtal.

Alla anslutna företag har tillgång till ett bibliotek på Golvbranschens webbsida med blanketter som täcker in de flesta situationer. Mallarna är så pass generella att det ofta räcker med att fylla i parternas namn och detaljerna kring projektet.

Ett grundläggande råd som Erik Branér vill skicka med till GBR-företagen är att höra av sig innan problem uppstår.

- Var noggrann i avtalsskrivningen, säger han. Om du är det minsta tveksam – ta hjälp av oss att gå igenom överenskommelsen innan underskrift!

Här finns Golvbranschens juridiska information, såsom dokument, mallar och texter samlade (för anslutna företag i inloggat läge).