Med facit i hand ser Theodor Landler, Golvmaterial i Nyköping, att de kunde gjort flera saker annorlunda. Snabbare fakturering och mer kontakt med övriga yrkesgrupper på bygget hade minskat kundförlusten när entreprenören gick i konkurs i januari.

Så skyddar du företaget mot kundförluster

- Den där tisdagen i januari när jag fick veta att uppdragsgivaren gått i konkurs var jag inte så kaxig. Men jag har lärt mig en läxa, säger Theodor Landler, vd på Golvmaterial i Nyköping.

Att fakturera materialet direkt, att ta betalt efter varje moment och att ha en bra dialog med övriga yrkesgrupper på bygget är några av tipsen han vill förmedla.

- Det var första jobbet för den här entreprenören så jag kollade lite extra som man ju gör. Gick igenom deras årsredovisning och hörde med kollegor, men allt verkade lugnt.

Avtalet med entreprenören om mattläggning och plattsättning skrevs i mars förra året och projektet drog igång i augusti.

- Vi såg inga orosmoln. De första fakturorna betalades i tid. Sedan började betalningen sacka efter, men det händer ju ibland utan att det är fara å färde. Vi fortsatte jobba på. Och så nu i januari, som en blixt från klar himmel, kom beskedet att entreprenören gått i konkurs.

Med facit i hand ser Theodor Landler att de kunde gjort flera saker annorlunda. Med ett annat avtal, där materialet betalats direkt och där man fakturerat ett avslutat moment i taget, hade förlusten minskat avsevärt.

- När konkursen kom höll vi på med fyra etapper samtidigt, som alla nästan var klara. Enligt lyftplanen skulle allt faktureras efter avslutat jobb så där förlorade vi både materialkostnad och arbetade timmar.

Han menar att det är en viktig balansgång att hitta en faktureringsmodell där både golvföretag och beställare känner sig nöjda. Med en mer frekvent fakturering minskar definitivt riskerna för kundförluster. Han tipsar också om att golvföretaget köper in materialet, nu när priserna skjuter i höjden, och sedan omgående skickar fakturan till beställaren. Då står man inte utan material och riskerar inte heller att behöva ansvara för prisökningen.

- Ett riktigt bra tips är också att ha tät dialog med övriga yrkesgrupper på bygget. El, tak och måleri ligger före oss i byggprocessen och har man tentaklerna ute kan man få en hint om det är något som inte verkar stämma.

-Entreprenörens konkurs blev ingen jättesmäll för oss men det är väldigt tråkigt förstås, säger Theodor Landler. Nu har vi ändå färdigställt projektet för beställaren. När sådant här händer får man hjälpas åt!

Enligt Golvbranschen GBRs jurist Erik Branér är Golvmaterial i Nyköping långt ifrån ensamma om att ha råkat ut för detta.

- Man ska veta att risken finns, men det är i princip omöjligt att helt försäkra sig mot förluster. Viktigast är att se till att intäkterna kommer in så tidigt som möjligt i verksamheten. Man ska fakturera omedelbart när avtalet ger rätt att fakturera. Det är avgörande för att kunna betala företagets löner, skatter och leverantörer och inte själv hamna på obestånd.

Erik Branér tipsar om olika sätt att skydda sig mot kundförluster;
- Genom att sprida riskerna, begära förskott på betalning, avtala om väl avvägda betalningsplaner eller genom krav på ställande av säkerhet minskar företagets risk.

- Just fallet med Golvmaterial i Nyköping belyser hur viktigt det är att i förebyggande syfte utvärdera betalningsplan och faktureringsrutiner.

Var finns hjälp att få?
I förebyggande syfte kan man gå någon av de kurser som Golvbranschen GBR anordnar. I kurserna avsedda för företags- och arbetsledare ingår grundläggande entreprenadjuridik.

I AB04 kap. 6 regleras ekonomi och betalning. I 6 kap. 12 § anges vad som gäller för betalning under entreprenadtiden. Ofta avtalar parter om en särskild betalningsplan och då ska betalning ske i enlighet med denna.

Entreprenören har en rätt att under vissa omständigheter och efter skriftlig underrättelse till beställaren tillfälligt avbryta arbetena enligt 8 kap. 3 § AB 04 i de fall där beställaren inte uppfyller sin betalningsskyldighet.

Om ditt företag har frågor gällande hantering av motparts ovilja eller oförmåga att betala kan ni alltid vända er till GBRs jurist Erik Branér, erik.braner@golvbranschen.se eller 08-702 30 95.